[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Fri Jun 24 15:08:39 CEST 2011

Den 24. jun. 2011 kl. 14.34 skrev Petter Reinholdtsen:

> Forrige torsdag lanserte kartverket tjenesten Se Eiendom, som gir
> innsyn i eiendomsgrenser og informasjon registrert i Matrikkelen om
> hver eiendom.  Den ser veldig nyttig ut, og kan f.eks. brukes til å
> gjenskape kommunegrensene.  Har skrevet litt om dette på

Endelig ein karttjeneste frå det offentlige som fungerer. OpenLayers, JSON, API, alt er som musikk i mine øyrer. Håpar det er representativt for dei kommande tjenestene til kartverket.

> Så vidt jeg kan se er det ikke dokumentert noen bruksvilkår til
> tjenesten, så jeg er litt i tvil om vi kan importere data derivert
> derfra i OpenStreetmap, eller bruke den til å korrigere
> grenseinformasjon i OpenStreetmap.  Hva tror dere?

Ikkje eingong prøv å kopier desse dataa. Dersom det ikkje står nokon lisens er det alikevel beskytta av åndsverklova.

Me kan kansje bruke det til å finne kva kommune eit punkt ligg i FiksGataMi. Då vil eg foresten bruke kartverket sit bakgrunnskart, det er berre teit å bruke to ulike kart i samme tjenesten.

Åndsverklova § 9. Lover, forskrifter, rettsavgjørelser og andre vedtak av offentlig myndighet er uten vern etter denne lov. Det samme gjelder forslag, utredninger og andre uttalelser som gjelder offentlig myndighetsutøvelse
Åndsverklova § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

Så å bruke eit sitat som gjelder offentlig myndighetsutøvelse til privat bruk er jo tre gonger så lovlig. :)

Eg meinar dessutan at til det formålet er OSM godt nok. Det eg opfattar som problemet med FiksGataMi er at ingen myndigheter brukar det.

Gnonthgol