[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Jun 24 15:26:51 CEST 2011

[Gnonthgol]
> Ikkje eingong prøv å kopier desse dataa. Dersom det ikkje står nokon
> lisens er det alikevel beskytta av åndsverklova.

Et av spørsmålene er vel om disse faktaopplysningene er beskyttet av
opphavsverkloven.  For det første er det uklart om de har verkshøyde,
og hvis de ikke har det er det ikke åpenbart at en kan sies å bryte
databasevernet ved å hente ut og kombinere enkeltoppføringer.  Og en
god del av informasjonen kan hevdes å være dokumentasjon på offentlig
myndighetsutførelse som ikke er beskyttet av opphavsverkloven.

Jeg mistenker at faktaopplysninger i Matrikkelen ikke kan
opphavsrettsbeskyttes, men innser at det er et farlig farvann å
navigere i.  Det er jo årsaken til at jeg spør.

> Det eg opfattar som problemet med FiksGataMi er at ingen myndigheter
> brukar det.

Hva mener du?  Ved siste opptelling var det 23 kommuner som har
omfavnet FiksGataMi og lagt ut lenke på sine nettsteder med lenke til
FiksGataMi, så jeg tror i hvert fall noen myndighetene bruker
tjenesten. :)

Vennlig hilsen,