[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Tue Jun 28 18:02:07 CEST 2011

On Tue, Jun 28, 2011 at 05:50:27PM +0200, Linda Sandvik wrote:
> Ok, ettersom jeg forstår det er altså motortrafikkveier = trunk. Men på
> motortrafikkvei er det *ikke lov* å gå, sykle eller ri på hest. Noe usikkert
> med moped.
> I følge
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictionsså
> er default for trunks at det er lov med moped, sykling, gange or hest.

Hvis jeg har forstått det rett, så er "trunk" stamvei. Siden det er en
ganske liten del av stamveinettet som er motorvei eller
motortrafikkvei (tidligere kjent som motorvei klasse A og B), så høres
det ut som en rimelig default å si at sykling m.m. er tillatt på trunk.

Men, er det ikke mulig å si at sykling ikke er tillatt på motorvei og
motortrafikkvei, selv om begge disse er stamveier?

--
Trond Michelsen