[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Frode Roxrud Gill frodegill at gmail.com
Wed Jun 29 11:00:25 CEST 2011

2011/6/29 Gorm E. Johnsen <nuug at gorm.cc>:

> Litt om de andre forslagene til tagging i denne tråden: Hvis det ikke er
> skiltet med f.eks "306.7 Forbudt for gående og syklende", mener jeg vi ikke
> bør tagge foot=no eller bicycle=no så langt det går an. Når lover og
> forskrifter bestemmer at det ikke er lov å gå på f.eks en
> motortrafikkvei(motorroad=yes) så bør brukeren av dataene (routeren) vite
> dette og ikke stole på potensielt ugjevn tagging.

Hva vil dette medføre for E18 vestgående fra Oslo? Jeg sjekket ekstra
grundig skiltingen idag. Kom ned Vollsveien mot Lysaker (og Vollsveien
er utvilsomt lov å sykle på). Skiltingen ut på E18 var gult med grønt
E18-merke på, og ingen skilt om forbud for gående og syklende. Så vidt
jeg kunne se var dette også situasjonen for innkommende ved Strand,
Høvik og Ramstadsletta (usikker på innkommende Ring3 ved Fornebu, men
der er det vel uansett allerede skiltet forbudt for gående og
syklende). Ved Blommenholm er det blått skilt med grønt E18-merke på
over kjørebanen, og like etter innkommende ved Blommenholm står det
skiltet motorvei klasse A med underskilt forbudt for gående og
syklende. Skiltene fra Sandviksveien og ut på E18 ved Blommenholm er
blå med grønt E18-merke og symbol for motorvei klasse A.
Betyr dette at det i prinsippet er lov å sykle på E18 fra Lysaker til
Blommenholm? Eller hva er det som sier at det ikke er lov?

--
Frode Roxrud Gill