[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Wed Jun 29 13:33:43 CEST 2011

On 29/06/11 11:00, Frode Roxrud Gill wrote:

> Hva vil dette medføre for E18 vestgående fra Oslo? Jeg sjekket ekstra
> grundig skiltingen idag. Kom ned Vollsveien mot Lysaker (og Vollsveien
> er utvilsomt lov å sykle på). Skiltingen ut på E18 var gult med grønt
> E18-merke på, og ingen skilt om forbud for gående og syklende. Så vidt
> jeg kunne se var dette også situasjonen for innkommende ved Strand,
> Høvik og Ramstadsletta (usikker på innkommende Ring3 ved Fornebu, men
> der er det vel uansett allerede skiltet forbudt for gående og
> syklende). Ved Blommenholm er det blått skilt med grønt E18-merke på
> [...]

Det nasjonal vegdatabank sier er at E18 vestgående fra Oslo kun
er europaveg (altså 'trunk' i OSM-språk, og hverken motorveg
eller motortrafikkveg) fra Framnesbrygga
(Filipstad / Frognerbrygga) og ut til Blommenholm.  Vestover fra
Blommenholm er den klassifisert som motorveg.

Ring 3 er Riksveg 150, og er hverken motorveg eller motortrafikkveg.

På disse strekkene skal det altså være eksplisitt forbudsmerking
for at det skal være forbudt for gående og syklende.

--Magne