[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jun 29 22:58:22 CEST 2011

[Gustav Foseid]
> Man kan altså ikke omgå vernet ved å systematisk hente ut
> enkeltopplysninger fra en database og kombinere disse.

Joda, men dette er ikke en hvilken som helst database, og det er ikke
sikkert at åndsverkslovens databasevern som gjelder for Matrikkelen,
jamfør paragraf 9 i åndsverkloven og paragraf 30 i matrikkelloven.

Matrikkelen er en database med offentlig informasjon fra den
offentlige instansen som har monopol på å samle og ta vare på denne
offentlige informasjonen, og enhver borger har rett til å samle inn og
bruke denne offentlige informasjonen som de ønsker - så lenge det
gjøres som enkeltstående innsynsbegjæringer.

Jeg mistenker også at faktaopplysningen om kommunetilhørighet og
geometri for eiendommer i Matrikkelen er "andre vedtak av offentlig
myndighet" og dermed ikke dekket av åndsverksloven.  Jeg mistenker
altså at kartverket ikke har myndighet til å nekte en borger å
systematisk hente ut faktaopplysninger fra Matrikkelen, og dermed kan
de heller ikke nekte en borger å gjenskape kommunegrensene..

Det er interessante juridiske avveiinger som antagelig må gjøres for å
finne fasiten her. :)

 (1) Har Matrikkelen databasevern eller er den unntatt fra
     åndsverksloven?

 (2) Er automatisk uthenting av alle eiendommer som grenser mot
     kommunegrensen for å gjenskape forbudt i henhold til
     databasevernet?n

 (3) Kan databasevernet gjøres gjeldende for offentlig informasjon som
     kan hentes ut som enkeltbiter vha. offentlighetsloven?

 (4) Kan det offentlige legge begresninger på hvordan en borger bruker
     offentlig informasjon som er skaffet med en innsynsbegjering?

Hadde vært interessant å vite svarene på disse spørsmålene. :)

Vennlig hilsen,