[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Jun 29 23:38:52 CEST 2011

2011/6/29 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

>  (1) Har Matrikkelen databasevern eller er den unntatt fra
>     åndsverksloven?

Jeg mener at den ikke har det, åvl §9 og Fixtures marketing vs William Hill.
Dette er de samme argumentene vi bruker i kommunegrensesaken og der har vi
sett at ikke alle er enige.

>  (2) Er automatisk uthenting av alle eiendommer som grenser mot
>     kommunegrensen for å gjenskape forbudt i henhold til
>     databasevernet?

Sannsynligvis. Se argumenter tidligere i tråden.

>  (3) Kan databasevernet gjøres gjeldende for offentlig informasjon som
>     kan hentes ut som enkeltbiter vha. offentlighetsloven?

Ja, det er nok ganske sikkert. Databasedirektivet skiller ikke mellom
private og offentlige rettighetshavere og jeg mener dette også er gjort
ganske klart i forbindelse med Inspire-direktivet.

>  (4) Kan det offentlige legge begresninger på hvordan en borger bruker
>     offentlig informasjon som er skaffet med en innsynsbegjering?

Ja. Åndsverksloven og personvern kan ihvertfall gi begrensninger på hvordan
utlevert informasjon brukes.

 - Gustav