[NUUG kart] Hvilken lisens bør jeg anbefale når noen vil donere data til OpenStreetmap?

vegard at engen.priv.no vegard at engen.priv.no
Mon Mar 28 12:01:26 CEST 2011

On Mon, Mar 28, 2011 at 11:58:05AM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg kommer av og til i kontakt med organisasjoner som vil donere data
> til OpenStreetmap.  Hvilke bruksvilkår bør jeg anbefale at de velger
> når de publiserer / gir bort disse datasettene?
>
> Er det noen som har eksempel på en norsk tekst som kan brukes til å
> dokumentere at datasettet er donert til OpenStreetmap?  Eventuelt, kan
> noen lage et forslag?

Finnes det ikke penger og advokatforbindelser "et relativt nærliggende sted", hvor man kan prøve å
få laget en juridisk holdbar nær-public-domain lisens for data?

Det synes rimelig klart at en sånn lisens må være enkel, og inneha så få begrensninger som
mulig for å øke sjansene for kompatibilietet med andre frie lisenser.
--
- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.