[NUUG kart] fyrlykter

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Mon Mar 28 13:51:52 CEST 2011

Vidar Gundersen <vibrog+osm at gmail.com> writes:

> jeg har observert at datasettet "List of lights, Pub.115" er på vei inn i OSM.
> http://www.openstreetmap.org/user/listoflights/edits

Høres bra ut. Her er noe mer info:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenSeaMap/List_of_Lights_Import

Posisjonene til fyrlyktene ser dessverre ut til å være temmelig
unøyaktige, og kan være opptil flere hundre meter feil. Posisjonene er
oppgitt med en oppløsning på et tidels minutt som vel tilsvarerer opptil
omtrent 200 m, men feilene kan være større enn det, ser det ut til. List
of lights, Pub.115 oppgir ikke noe datum for koordinatene, og litt
amatørmessig testing fra min side antyder at i hvertfall noen av
koordinatene kan ha NGO1948 som datum, og det er det nok ikke tatt
hensyn til ved importeringen.

Uansett, det som er bra er at datasettet innholder mye annen (og
forhåpentligsvis mer riktig) informasjon slik som navn, høyde og fyrenes
karakter, sektorer og farger.

Fyrlyktene fra N5000 ser ut til å ha mer nøyaktige posisjoner. Taggingen
av lyktene fra de to datasettene er helt forskjellig. Jeg antar at man
bør slå sammen noder fra de to datasettene som representerer samme lykt,
etterhvert som man klarer å identifisere dem, slik at de beholder begge
typer tagging?