[NUUG kart] fyrlykter

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Mon Mar 28 15:10:38 CEST 2011

Jeg tok en titt på Kystverkets visningstjeneste: kart.kystverket.no
og sammenliknet posisjonene til noen objekter "Fyr og lykter" med
hva som er tegnet inn i kartet. I Nordland og Troms er det opp
til ca. 200 meter feil.

Så også på Oslo, Østfold, Agder, Trøndelag og Finnmark, og der så
posisjonene til å være helt riktig i forhold til kartet.

Så kystverket har tydeligvis mer nøyaktige data, men har "glemt"
å bruke dem i Nordland og Troms?

Det beste hadde vært om kystverket kunne publisere presise data i
maskinlesbart format, men det er vel neppe ulovlig å lese av
sjøkartene manuelt for å korrigere?