[NUUG kart] Stengsel i sykkelveger

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Tue May 24 11:09:11 CEST 2011

2011/5/24 Trond Engen <trond at engen.priv.no>:
> Barrier=gate oppfatter jeg som full port.

ja, det er vesentlig å skille mellom bommer som man kan gå eller sykle
rundt, eller som man må av sykkel, ut av bil eller klatre over. lift
gate og cycle_barrier kan man ofte trille forbi på siden, mens en gate
ofte blokkerer helt i forlengelsen av et gjerde, for eksempel av
hensyn til dyr på beite.

det kan godt hende foot=yes/no og bicycle=yes/no er fornuftige
supplement der det ikke er implisitt. seasonal=summer på beitegrinder
og bommer som står åpne i skisesongen kanskje? men merk at seasonal
ikke er en spesielt innarbeidet tagg.

vi kunne godt hatt en norsk oversettelse av barrier, hvor disse tingene fremgår.

forøvrig, når vi er inne på det med barrierer.
jeg har stedvis benyttet barrier=windfall på trær som ligger over stier i marka.
normalt forventes det at de blir ryddet vekk fra stier som
vedlikeholdes av DNT, men av og til kvister de store trær som ligger
nede slik at man kan skritte over eller dukke under, mens en syklist
må av sykkelen. dvs barrier=windfall, foot=yes, bicycle=no. tanken jeg
har gjort meg rundt relevans er at disse er potensielt farlige
hindringer for terrengsyklister hvis man kommer fort, på samme måte
som en vegbom.

jeg tenker meg at man kan ha nærhetsalarmer knyttet til
barrier={gate,lift_gate,cycle_barrier,swing_gate,windfall}. det har
skjedd at syklister har forulykket mot veibommer.

det er enkelt å generere GPX som de nyere Cartesio-baserte
Garmin-GPS'ene gir lyd på (skjønt jeg oppdaget at jeg ikke hører
buzzeren fra en 62S når den ligger i sekken :( -- tallet 50 er foot,
mener jeg å huske):

    <wpt lat="59.870821" lon="10.478122">
    <extensions><gpxx:WaypointExtension><gpxx:Proximity>50</gpxx:Proximity></gpxx:WaypointExtension></extensions>
    </wpt>

jeg er ikke helt enig med meg selv om innlegging av vindfall er lurt
av hensyn til vedlikehold/oppdatering fordi det _kan_ være av
midlertidig art, i større grad enn en bominstallasjon.