[NUUG kart] Kaikant

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed May 25 10:16:47 CEST 2011

On Tue, May 24, 2011 at 11:36:16PM +0200, Trond Engen wrote:
> I avdelinga for saker som plager meg er vi nå framme ved kaikanter.

Ikke la dem plage deg - ta igjen!

> Det virker ikke fornuftig at noe så menneskeskapt -- og viktig -- bare skal
> angis med natural=coastline (slik som f.eks. Vågen i Bergen). Så i dag gikk
> jeg til det uhørte skritt å tegne linjer med man_made=quay. Jeg har ikke
> kjent meg så rampete siden jeg begynte å bruke tag'en bus_stop.

Sort of enig, men hva gjør du med kystlinjen? Lar den være og slenger på en
ekstra man_made-tag? Det høres fornuftig ut i så fall, siden det _er_ en
kystlinje, og den _er_ menneskelaget.

> I tillegg burde man sikkert oppgi material= og noe om fortøyningsforhold --
> og det gjelder for så vidt alle slags brygger. Dybde, hvis man har sikre
> data. Hva er fornuftig?

Du må jo gjerne oppgi alt du anser som relevant, men jeg tror ikke
materialvalg kommer til å gjenspeiles på så mange kart. Fortøyninger, om det er
gjestekai, hvor høy kaien er (dvs, snakker vi kai for containerskip eller
småbåter), etc vil sikkert bli brukt av noen.

Om det er lett å fikse kan vi sikkert lure openstreetmap.no-folkene til å tegne
kaikanter ulikt andre kystlinjer, f.eks. med en sort strek langs kanten.

--
Einar Ryeng