[NUUG kart] Webkameraer hos Statens vegvesen

Øyvind Hanssen oyvind.hanssen at uit.no
Fri Nov 4 09:48:53 CET 2011

On Friday 26. August 2011 11.38.58 Håkon Stordahl wrote:
> Hallo. Jeg oppdaget at Statens vegvesen har en oversikt over webkameraer
> med informasjon om hvor de er plassert:
>
> http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger
> /Webkamera http://webkamera.vegvesen.no/metadata
>
> Jeg sendte en e-post til Terje Solheim i Statens vegvesen som bekrefter
> at disse dataene kan brukes og videreformidles uten restriksjoner, se
> vedlegg. Men jeg spør her for sikkerhets skyld også. Synes dere dette er
> data som bør legges inn i OSM, typisk tagget med man_made=surveillance,
> surveillance=webcam og så videre?

Jeg har tatt disse inn i aprs.no. Ikke noe vanskelig å konvertere vegvesenets
XML til det format jeg bruker.

Men det er en ting som slår meg: I Troms og Finnmark er 70-80% av kameraene
ute av drift. Ikke så galt i resten av landet. Også når det gjelder endel av
de andre offentlige dataene som gjøres tilgjengelig ser jeg det kan det
være behov for kvalitetssikring. Ikke alt er brukbart.

mvh
Øyvind