[NUUG kart] "... Gjelder gjennomkjøring" => access=destination ?

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu Oct 13 13:59:47 CEST 2011

On 11. okt. 2011 12:25, Gnonthgol wrote:
> su. den 09. 10. 2011 klokka 22.23 (+0200) skreiv Rudolf Maurer:

> Det er rett å bruke access=destination ja. Eller kansje bedre
> motor_vehicle=destination .
>
> Det er litt meir uklart korleis du skal teikne "Gjelder gjennomkøring
> til ..." skilt. Det står ikkje så mykje om korleis access=destination
> skal tolkest av rutingalgoritmer. Eg antar at dei fleste setter ein
> ganske høg kostnad på vegen slik at algoritmen velger ruter som gir
> minst mulig køyring i access=destination. Dette er ikkje garantert at
> algoritmen kjem fram til det same husnummeret som står på skiltet.

Det gjøres enklere enn som så. En vei med "access=destionation" for den
aktuelle typen kjøretøy blir ikke valgt i det hele tatt - medmindre
start- eller sluttpunktet er på veien. Å ikke ta veien med i datasettet
er bedre enn å legge på en falsk kostnad - det blir mindre data å
jobbe med. Og en falsk kostnad er ikke alltid nok, hvis omveien rundt er
veldig lang.

> Det er kansje mulig å legge inn ein liten motor_vehicle=no veg slik at
> du tvinger algoritmene til å ikkje velge denne vegen.

Nei! motor_vehicle=no betyr ingen motorkjøretøy, uten unntak. Hvis det
er lov å kjøre "til eiendommer" eller "ikke gjennomkjøring" så
er det lov å kjøre der. Det er opp til de som lager ruteprogrammer å
bruke informasjonen i kartet. Vi legger ikke inn "feil" tags for å
tekkes dårlige ruteprogrammer. Akkurat som vi ikke bruker feil tags for
å tekkes dårlige tegneprogrammer. Kommer du over et slikt program, klag
til leverandøren i stedet...

Helge Hafting