[NUUG kart] Svar om bruk av frie datasett fra Skog og landskap i OSM

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Tue Sep 13 21:22:03 CEST 2011

Til orientering:

Jeg fikk denne tilbakemeldingen på forespørselen til Skog og landskap
om gjenbruk av geodata i AR50 under ODbL lisens i OpenStreetMap i dag.
På vegne av OpenStreetMap-miljøet er jeg takknemlig for den velviljen
Skog og landskap har vist i forhold til at de har vært positive til
muligheten for at datasettet kunne være en kilde for oss som bruker
masse av vår private tid til å samle inn og tilgjengeliggjøre frie
kartdata. Personlig synes jeg det er gledelig å oppleve at
enkeltpersoner i bransjen ser positivt på at offentlige data er frie.

Merk at dette ikke betyr at man ikke kan lage kart basert på
datasettene, men de kan altså ikke blandes i samme database (forutsatt
at Skog og landskap fortsatt distribuerer datasettene som tidligere).
Dersom tiden strekker til vil det være interessant å produsere kart
for GPS og web med landskap fra AR50 og restrerende infrastruktur fra
OSM.

Det kan godt hende dette også er bra: Det tvinger oss til å trace
landskapet basert på satelittfoto fra Bing, som får bedre og bedre
dekning. Erfaring viser at dette blir svært bra. Det betyr også at jeg
vil konvertere og klargjøre skog basert på Corine Land Cover, slik at
lokale bidragsytere kan supplere skog der jeg stoppet da jeg arbeidet
med det tidligere. Men jeg vil ikke laste det opp i databasen selv
pga. misnøyen som kom på lista i etterkant.