[NUUG kart] Kartverkssjefen i Aftenposten

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Aug 24 10:34:02 CEST 2012

Oyvind Hanssen wrote on 24.08.2012 00:01:14:

> Ja, det er lenge siden (mer enn to år) siden jeg tok opp dette med
> kartverket.
> Svarene er nokså unnvikende, men det er gjort klart at en omfattende
> innsanking av kart på forhånd ikke er lov. Man kan kanskje strekke
> begrepet "caching" litt men i essens, innsamling for offline bruk må nok

> i prinsippet skje når det går ut utkalling til en aksjon. I en stresset
> situasjon er ikke det så optimalt.

Jeg er med i Røde Kors og min erfaring er at det stort sett brukes GPSer
med Topo Adventure. Dette er jo ikke helt oppdatert, iallefall ikke på
stier så det er ikke helt optimalt. Men man har i allefall alt
tilgjengelig offline. Jeg bruker selv stort sett egne kart tilsvarende de
som ligger på frikart.no. De fleste steder i Oslo og Akerhus hvor jeg
oppererer er de som dere vet stor sett veldig mye bedre.

Jeg synes vel at det er ganske dårlig av Kartverket at de ikke kan legge
tilrette for at frivillige organisasjoner får tilgang på rimelige eller
gratis kart på et format de har behov for. I dag brukes det reltivt mye
penger på kart, både digitale og analoge papirkart.