[NUUG kart] Kartverkssjefen i Aftenposten

Oyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Fri Aug 24 00:01:14 CEST 2012

> Eit anna behov er offline kart. Dette er noko som kartverket har aktivt
> motarbeida. Eg finn ikkje referansa no men eg meiner å hugse at norsk
> radio rele liga spurte kartverket om dei kunne laste ned tiles til bruk i
> nødsituasjonar der det er dårlig tilgang på kommunikasjon. Der fekk dei
> blankt avslag. Gratis, fritt og godt kart er svert viktig både for
> mannskap, vitner og offer dersom det oppstår ein situasjon. Og då hjelper
> det lite at du kan kjøpe cdar med gode kart over norge frå kartverket til
> ~5000kr som du kan laste over i enkelte gpsar før du reiser ut på tur.
> [...]

Ja, det er lenge siden (mer enn to år) siden jeg tok opp dette med kartverket.
Svarene er nokså unnvikende, men det er gjort klart at en omfattende
innsanking av kart på forhånd ikke er lov. Man kan kanskje strekke
begrepet "caching" litt men i essens, innsamling for offline bruk må nok
i prinsippet skje når det går ut utkalling til en aksjon. I en stresset
situasjon er ikke det så optimalt.

Når frivillig redningstjeneste prøver å få til en avtale er det lett å bli
en kasteball i byråkratiet. Kartverket - justisdepartementet -
politidirektoratet - miljøverndepartementet. Og så har FAD og DIFI
ansvar for koordinering av offentlige åpne data og IKT.

Etter over to år er det fortsatt ikke en løsning i sikte.