[NUUG kart] Bomstasjoner (var Turkartdata i Sørum kommune)

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Thu Dec 20 07:19:54 CET 2012

On Tue, 18 Dec 2012 14:51:44 +0100, Espen Isaksen wrote:

> Gjennom svar fra Anders i Sørum så klarte jeg å få tak i dataene her:
> http://kart.sorum.kommune.no/arcgis/rest/services/Turkart/Skiloype/MapServer/generateKml
>
> De kan åpnes i Google Earth fra denne sida og hvis de lagres fra Google
> Earth så får du tak i dataene direkte:
>
> https://dl.dropbox.com/u/8829/sorum_tur.gpx
> https://dl.dropbox.com/u/8829/sorum_ski.gpx
>
> Men Anders jobber ikke i Sørum lengre så det bør kanskje sjekkes opp litt.

Takk for info! Ja, jeg hadde ikke sett godt nok etter. Siden
http://data.norge.no/data/turkartdata-i-s%C3%B8rum-kommune inneholder
linken du nevner over, som leder til en side med mulighet for å lage en
KML-fil. Denne inneholder nok en link, som gir tilgang til å laste ned
vektordatene som KML. Klarte ikke å bruke Google Earth til å konvertere
KML, men med følgende kommandoer fikk jeg til å lage GPX-filer:

wget -O Sorum_Skiloype.kmz 'http://kart.sorum.kommune.no/arcgis/services/Turkart/Skiloype/MapServer/KmlServer?Composite=false&LayerIDs=0'
ogr2ogr -lco FORCE_GPX_TRACK=YES -nlt LINESTRING -f GPX Sorum_Skiloype.gpx Sorum_Skiloype.kmz

(Tilsvarende for Fotruter og Sykkelruter.)

For øvrig har jeg sendt en epost til Sørum kommune for å forsikre meg om
at det er greit å legge inn dataene i OSM.

Hilsen Håkon.