[NUUG kart] tagging av nedlagte husmannsplasser i OSM

Snorre Øverbø snorre at overbo.no
Sat May 19 10:06:28 CEST 2012

Takk for gode innspill.

Her er en liten og foreløpig oppsummering av "husmannsplass-relaterte"
tagger, slik jeg tenker det nå. Kommentarer?

Først selve husmannsplassen:
landuse=meadow
place=farm
name=Mastekåsa
abandoned=yes
historic=settlement
abandoned_year=1945 [1]
description=Husmannsplassen lå under XXXXXXXXX, gnr/bnr XX/XX. Fraflytta
i år 1945. [2]

Så kommer forskjellig objekt knytta til husmannsplassen (men som kan
ligge litt spredt rundt om):

Bygning:
building=cabin
building=collapsed

Hustufter:
historic=ruins

Rydningsrøyser:
historic=ruins
land_use=farm

Utslått/jorde:
landuse=meadow
meadow=transitional
note=NO_class:setervoll

Steingjerde:
barrier=wall
historic=wall

(historisk)Sti:
highway=path
foot=yes
surface=dirt
historic=path

Hesteveier:
highway=path
foot=yes
horse=designated
surface=dirt
historic=track
abandoned=yes

Historikk:

wikipedia=language:*
[alt.:]
url:history=*

[1]: Hva tenker dere om en tag som dette? abandoned_year=* ? Den kunne
være nyttig bla for bruk i skoleverket og hos historieinteresserte...
Alternativt bruke info i tag'en under.

[2]: Helt kort, 1 - 2 setninger. jf
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:description