[NUUG kart] Postadresseboka

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Sun May 20 18:44:35 CEST 2012

Hei. Det har av og til vært nyttig å bruke den elektroniske
postadresseboka til Posten for å slå opp og kontrollere opplysninger som
jeg har lagt inn i OSM. Først og fremst gatenavn, men også postnummer
er del vel nyttig å legge inn, selv om jeg ikke har gjort det ennå.

Nå har denne kommet i ny og tilsynelatende forbedret utgave. Nå leder
http://epab.posten.no/ til http://adressesok.posten.no/. Den nye utgaven
gir mye mer detaljert informasjon om f.eks. husnumre og ser ut til å også
dekke hele landet. Det ser imidlertid ut til at nedlastingsmulighetene
har blitt mer begrensa. Jeg vet at det tidligere har blitt gitt
tillatelse til å bruke postadresseboka i OSM:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Postadresseboka

Men med den nye utgaven har det også kommet ganske strenge restriksjoner
på bruken:

http://adressesok.posten.no/nb/pages/usage_terms

Dette er kanskje ingen stor sak, men jeg lurer på om jeg kan anta at
tillatelsen som Posten har gitt fortsatt gjelder, eller bør jeg ta
kontakt med Posten for å avklare dette? (Jeg tenker på bruk
online-tjenesten. Selv om det ikke står uttrykkelig, så antar
at filene som er tilgjengelig for nedlasting fra
http://www.bring.no/144754/postnummertabeller fortsatt er fri for
restriksjoner.)

Hilsen Håkon.