[NUUG kart] Når skal man tegne inn veier som "highway=construction"?

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Sat Oct 27 12:27:41 CEST 2012

On 10/27/2012 09:46 AM, Robert Nordan wrote:

> Det er en del meninger frem og tilbake her, og da jeg kontaktet Noen
> om dette spurte Noen om ikke det var en måte å tagge ting som
> preproposed eller noe slikt. Siden det hadde vert synd å kaste bort
> arbeidet. Jeg har invitert Noen til å bli med i diskusjonen her, så
> får vi se om vi kommer frem til en minnelig løsning.
>
> Selv har jeg vel kommet dit at det ville vært fint å beholde dem hvis
> vi kunne tagget dem riktig, men siden vi ikke kan det må de heller tas
> ut. Synd at vi ikke kan legge ting inn for fremtidig bruk, men

Veier og jernbaner er gjenstand for politiske kamper og hestehandler.
Noen eksempler:

Ringeriksbanen ble vedtatt i 1991, men ble aldri fulgt opp med midler. I
dag mener jernbaneverket at den i alle fall ikke skal bygges før 2030,
selv om de skulle få kraftig økte budsjetter, og det er ingen ting som
tyder på at de ikke blir slik. Om OSM hadde eksistert da, skulle den
vert lagt inn da? Og når ville det være riktig å slette den igjen? Om
den noen sinne bygges, vil den trolig får en annen trasé.

Veien fra Bergen til Os er nå under bygging. I det opprinnelige
forslaget gikk mye av veien oppe i dagen. På grunn av store konflikter
(veien ville splitte flere bygder), ble den etter protester lagt i
tunnel. Hadde noen tegnet opp etter forslaget som det ble lagt frem,
ville de måtte gjøre alt om igjen.

Jeg synest at Gustav sitt forslag "Vedtatt og finansiert" er det riktige
kriteriet å velge her. Da har en kommet så langt at en vet hvilken trasé
som blir den endelige, og det er lite sansynlig at det blir reversert,
og det er som oftest en dato for når prosjektet skal være ferdig. Det er
også det jeg har sett på kommersielle kart. Der står det nesten alltid
en dato, f.eks "åpner okt 2014".

-Gisle