[NUUG kart] Kartverket som kilde

Karl Ove Hufthammer karl at huftis.org
Thu Jul 18 19:24:15 CEST 2013

Tusen takk for kommentarer. Svar nedenfor:

ty. den 16. 07. 2013 klokka 20.26 (+0200) skreiv Geir Ove Myhr:
> Jeg har sett på data fra Lenvik og Trondheim. Noe av det jeg har lagt
> merke til er:
>
> * enh_type 8 (haug) mangler foreløpig i CSV-fila, og den gjør at mange
> hauger jeg kjenner til mangler. Ser at natural=peak er brukt for
> tilsvarende i Trondheim (f.eks Månen og Nymånen).

Det blir litt voldsomt med natural=peak på alle hauger
(spesielt med kart som viser dette som fjelltopper).
Foreslår heller at vi bruker natural=hill (udokumentert i OSM).

> * Datakvaliteten for skoler SSR ser ut til å være dårlig. Foreslår å
> fjerne disse.

Lar de foreløpig stå, og så kan vi eventuelt hoppe over de ved import.
Kan være nyttige å ha der det ikke finnes noe objekt i OSM fra før.

> * enh_type 68 (jorde) mapper til landuse=farm, som er riktig men egnet
> til å misforstå som enkeltgårder (særlig siden det er enkeltnoder).
> Foreslår å bruke landuse=farmland isteden.

Enig. Endret.

> * enh_type 108 (bruk) mapper til place=hamlet, som skal være små
> isolerte bosetninger i følge wikien (mappes også fra grend, som vel er
> mer riktig). Det gjør at det er flust av små place=hamlet rundt i
> tettbebygde Trondheim. Flere steder tror jeg det står igjen et
> gårdshus eller to, men jeg er ikke sikker på om de er der alle steder.
> Dette er også den definitivt hyppigste typen stedsnavn (over 10 % av
> totalen). Kanskje vi skal ta ut denne typen i første omgang?

Ja, denne *må* ut. Har spurt Kartverket om kommentar, og (det
omfattende) svaret gjorde meg overbevist om at vi bør hoppe over denne i
første omgang.

> * Data for fyrlykter ser ut til å være bra. Kanskje en idé å ta alle
> disse som en egen import, siden det ikke er så mange i hver kommune?

Tja, det er jo enkelt å filtrere selv ved import. Har for øvrig endret
type 130 til man_made=beacon (mens 129 er man_made=lighthouse).

> * En del navn har uheldig type. På Kulsås i Trondheim
> (http://www.osm.org/?lat=63.37669&lon=10.32545&zoom=17) har veiene
> navn etter jorder som sikkert var der før feltet ble utbygd. Disse er
> står i SSR med enh_type 68 (jorde). For navnsetting er dette fint,
> siden man kan gjøre samlevedtak som at alle steder med navn etter
> jorder skal nå skrives på en annen måte en "-ekra". Men dette gjør at
> SSR ikke alltid er en god kilde til hva som faktisk finnes der nodene
> er.

Nei, det viser i grunnen ganske klart at importen må gjøres manuelt.

--
Karl Ove Hufthammer
http://huftis.org/
Jabber: karl at huftis.org