[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Sat Mar 16 00:57:27 CET 2013

Ja, jeg fikk noe info om Danmark, og at feilene listes her: http://adresse-info.temakort.dk/ark/osm-test/
Da er det en manuell prosess.

SSR-dataene inneholder en unik id (ssrid), så at elementene kan lenkes til en tilsvarene node i osm for å følge opp med eventuelle endringer. Datasettet oppdateres i prinsipp kontinuerlig med lav frekvens.
Det er jo da noe som skjer på begge sider.

Det som jeg kunne tenkt meg er å opprette en match mellom osm-id og ssrid (automatisk når navnet stemmer overens, og koordinatene ligger i det nære området, manuelt ellers) og kjøre en diff av og til for å spore avvik.
Da kan begge sider bestemme om de skal følge forslaget fra den andre siden, eller markere en match som løst (noe nøkkel i OSM, eller ved å bruke en annen form av kildehenvisning?).

> Har kilden noe slags API for tilbakemeldinger?

Ikke enda, men det er ikke vanskelig å få til hvis det skal bli en API.

> Er datamodellene i det hele tatt kompitable?

Minimalt sett er det et punkt med et stedsnavn. SSR inneholder flere språk, historiske og foreslåtte stedsnavn, men så vidt jeg kan se er det alt noe som kan matches med tilsvarene osm-nøkler.

> Hvilken toleranse skal vi ha på koordinater for at de skal regnes som
'feil'? _Hvilken har rett?_

Det er et godt poeng... navnene plasseres jo ofte på en måte at det er mest forståelig i kartografien - da kan det hende at man har forskjellige oppfatninger hvor navnet av et større område skal plasseres. Eventuelt må man da opprette en tredje form av match "Navnet betegner det samme objektet, men koordinatene er forskjellige"

Kanskje kan OSM-objektet alltid inneholder både kilde-koordinat og kilde-navn(er) i tilleggsfelt, så at endringer er synlig for editorene?

> Masse finurlige spørsmål som dukket opp.

Det er det jeg er ut etter - hvilke problemer som dukker opp i den praktiske bruken.
Jeg skal gjerne hjelpe til med utvikling av litt geosynkronisering her, hvis det viser seg at problemet er ikke løst på et annet sted allerede.