[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sat Mar 16 09:01:00 CET 2013

Flere og flere stedsnavn i OSM er knyttet til polygoner og punktdata
blir således lite beskrivende ut fra et perspektiv om metadata til
objekter.
Jeg ser for meg tre alternative anvendelser:

1. Jeg tror det mest hensiktsmessige er å _ikke_ masseimportere SSR.
Men man kan benytte SSR ved rendring, og velge å ikke benytte navn fra
OSM. Dette blir litt tilsvarende Turkompisen, hvor AR50 erstatter
natural/landuse flater fra OSM. Eller man kan velge å rendre med begge
kilder og no-overlap, hvor OSM gis prioritet slik at SSR vil gi
supplerende innhold, eller motsatt.

2. Et API mot SSR, og evt en plugin til JOSM, for å hente stedsnavn
innenfor eksisterende view, eller generere tiles med kun stedsnavnene
som kan benyttes som bakgrunnslag som gjør det lett å supplere
stedsnavn der hvor man redigerer. (Denne kan sameksistere med
alternativ 1.)

3. Eller man kan gå motsatt vei: Masseimportere og la det bli
duplikater, som man vil oppleve at over tid blir silt ut av
bidragsytere til OSM. Fordelen med dette siste alternativet er at OSM
baserte stedsnavnsøk blir forbedret.