[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Wed Mar 20 19:52:48 CET 2013

> Mistenker du mener "utdype problemet"

Jada, takk!
Du skjønner, jeg er hverken morsmålsbruker eller jurist. ;)

> Hvis Kartverket ikke var så klar og kategorisk i sine navngivingskrav

Hvis det er formuleringen, så gjelder det kanskje bare å komme med et bedre forslag og ta det opp med Kartverket (kan gjerne videreformidle).
Jeg oppfatter det heller som et forsøk å forklare lisensen, og det er evt. ikke støpt i sten.

> men da blir det vanskelig å vite hvor langt
datapunktet kan flyttes eller hvor mye navnet kan endres før
kildereferansen må fjernes.

Det er vel alltid det samme når det gjelder mashups og kildehenvisninger, uansett om CC-BY, NLOD eller ODbL.
Selv hvis man nevner kildene på en egen side - får prosjekt X lov til å henvise til "X contributors", som henviser til "OpenStreetmap contributors" som henviser til Stadt Wien?
Dekker "(C) Openstreetmap contributors" situasjonen da en kilde gjenbrukes uten at den bidrar aktivt til prosjektet?

Men, disse diskusjoner har blitt ført før. Hvis vi finner til en anbefalt formulering kan vi levere det som innspill.