[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Mar 20 23:48:40 CET 2013

On Wed, 20 Mar 2013 19:52:48 +0100, Thomas Hirsch wrote:

> Hvis det er formuleringen, så gjelder det kanskje bare å komme med et
> bedre forslag og ta det opp med Kartverket (kan gjerne
> videreformidle). Jeg oppfatter det heller som et forsøk å forklare
> lisensen, og det er evt. ikke støpt i sten.

Hei! Det er flott. Jeg er kanskje ikke den beste til å komme med forslag
(har stort sett mislyktes ved tidligere anledninger), men jeg gjør et
forsøk.

For at data fra Statens kartverk skal kunne brukes i OpenStreetMap, er
det slik jeg ser det best om Statens kartverk gir eksplisitt tillatelse
til at dataene legges inn i OpenStreetMap sin database i henhold til
OpenStreetMap Contributor Terms:

http://www.osmfoundation.org/wiki/License/Contributor_Terms

Statens kartverk vil da bli navngitt som opphav og eier av dataene på
denne websiden:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contributors

For eksempel:

Contains data from Sentralt stedsnavnregister © Kartverket

med link til Statens kartverks websider.

Dersom det blir snakk om betydelige bidrag er det kanskje/trolig mulig å
få lagt samme navngivelse på følgende webside:

http://www.openstreetmap.org/copyright

Jeg vet ikke hvem som avgjør dette, men kan om det blir aktuelt
undersøke saken. Det er denne websiden det linkes til direkte ved
kreditering av bruk av OpenStreetMap-data.

Hilsen Håkon.