[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Thomas Hirsch Thomas.Hirsch at kartverket.no
Thu Mar 21 09:28:47 CET 2013

>D eg tenkte også det, men har nå blitt usikker. Men hvorfor ville Norsk lisens for offentlige data vært bedre? Den har jo også krav om
navngivelse:

Ja, Difi var i hvert fall av den oppfattningen at CC-BY og NLOD er 100% kompatible, når vi spurte om vi måtte bytte til NLOD når den var klar.
Poenget med å bruke CC-BY er at også internasjonale brukere ser umiddelbart at det er et fritt datasett. Poenget med NLOD (slik jeg oppfattet det) er å gi rettsikkerhet og sikkerhet til norske myndigheter og bedrifter som ikke tørr å bruke CC-lisensene (som for eksempel har ikke juridisk personal som er inn i det spørsmålet).