[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Mar 20 23:35:36 CET 2013

On Wed, 20 Mar 2013 17:29:23 +0100, Karl Ove Hufthammer wrote:

> [...]
> dag rett nok tilgjengeleggjort gratis, men *ikkje* under Norsk lisens
> for offentlige data, som ein kunne håpa på, men heller under norsk CC
> 3.0 med veldig strenge attribueringsvilkår:
>
>    http://www.kartverket.no/Kart/Kartverksted/Lisens/
>    Dette betyr at Kartverkets navn skal fremkomme i
>    alle sammenhenger hvor produktene eller uttrekk av
>    disse brukes, det være seg applikasjoner, webløsninger,
>    trykte produkter, illustrasjoner eller annet, på
>    følgende måte:  © Kartverket. Det skal også linkes
>    til våre hjemmesider der dette er mulig.

Hallo! Jeg har forsøkt å lese lisensen (CC BY 3.0 NO), men trolig ikke
godt nok, og det er noe jeg ikke forstår:

Siste setning i punkt 3 sier:

"Dersom lisensgiver innehar databaserettigheter eller lignende i henhold
til åndsverklovens § 43 og EUs databasedirektiv, fraskriver lisensgiver
seg disse rettigheter."

Så handler punkt 4a og 4b om navngivelse, og så sier punkt 4c:

"For å unngå tvil: De restriksjoner som nevnes ovenfor i punkt 4(a) og
4(b) gjelder ikke for de delene av frembringelsen som ansees å falle inn
under definisjonen av «frembringelse» for denne lisensens formål
utelukkende fordi de møter kriteriene for vern etter åndsverklovens § 43
og EUs databasedirektiv."

Det siste punktet er vanskelig, men slik jeg leser disse er at Statens
kartverk ved å lisensiere dataene sine under CC BY 3.0 NO fraskriver seg
alle rettighetene til dataene, inkludert rett til navngivelse. Men
Statens kartverk skriver derimot at "dette betyr" noe som nærmest er
stikk motsatt. Det er muligens noe jeg har misforstått. Noen som kan
oppklare?

> Dette betyr i praksis at SSR-dataa ikkje kan brukast i OpenStreetMap.

Jeg tenkte også det, men har nå blitt usikker. Men hvorfor ville Norsk
lisens for offentlige data vært bedre? Den har jo også krav om
navngivelse:

Punkt 5. Navngivelse: "Lisenstaker skal navngi lisensgiver slik det
blir spesifisert av lisensgiver, og henvise til denne lisensen."

Når man laster opp data til OSM så bør man vel i utgangspunktet følge
OpenStreetMap Contributor Terms, som, hvis jeg ikke leser feil, krever at
man frafaller kravet om navngivelse:

"You also waive and/or agree not to assert against OSMF or its licensees
any moral rights that You may have in the Contents."

Hvordan kan man da laste opp data i OSM uten å få spesiell tillatelse
fra rettighetshaverne når lisensen har krav om navngivelse? Og da
spiller det vel ingen rolle hvilken lisens eller attribueringsvilkår som
er brukt i utgangspunktet?

Men det virker jo på Thomas som om Statens kartverk kan være villig til
å finne en løsning, og det er positivt.

Hilsen Håkon.