[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Mon Mar 25 15:27:48 CET 2013

On Sat, 16 Mar 2013 13:38:55 +0100, Thomas Hirsch wrote:
> Fjelltopper ligger som stedsnavn også i SSR, og en høyde (men evt.
> ikke den offisielle høyden) kan hentes ut fra høydemodellen enten via
> WPS for enkelte punkter[1] eller WCS for hele landet/enkelte
> områder[2].

> [1] http://kartverket.no/Kart/Kartverksted/Hoydeprofil/
> [2] http://labs.kartverket.no/wcs-land-data/

> Ja: http://kartverket.no/Kart/Kartverksted/Lisens-nettjenester/ -
> CC-BY 3.0 Norge gjelder for alle nedlastings- og
> prossesseringstjenester.

> Kjør på. :)

Hallo. Dette høres bra ut! Men hva er betingelsene knyttet til
WCS-tjenesten? Når jeg leser [2] ser jeg ikke at det står noe om det,
men det vises til dette Capabilities-kallet som gir inntrykk av at
dataene i høydemodellen ikke kan brukes fritt:

wget -q -O - 'http://wcs.geonorge.no/skwms1/wcs.dtm?version=1.0.0&service=WCS&request=GetCapabilities' | head -n 4

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
[...]
<Service>
  <description>
    Mareano-data is free for use. Land-data has restrictions for
    commercial use. OBS - Data is always positive, both for depth AND
    height, and must be interpreted contextually - OBS
  </description>

Det hadde vært flott å kunne bruke denne høydemodellen sammen med
OSM-kart. Jeg har bare såvidt prøvd å lage noen høydekurver fra disse
dataene, og det ser jo ikke overraskende ut til at resultatet blir bedre
enn å bruke data fra SRTM og ASTER, som er det som hittil har vært
tilgjengelig.

Til slike formål (høydekurver f.eks.) mener jeg at det ikke er så viktig
at betingelsene tilfredsstiller kravene for opplasting til
OpenStreetMap, siden dette uansett ikke er aktuelt.

Men det hadde likevel vært fint om også høydemodellen som er tilgjengelig
gjennom WCS-tjenesten har en fri lisens, som også tillater kommersiell
bruk.

Hilsen Håkon.