[NUUG kart] Regjeringen vil frigjøre kart

Oyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Sat May 11 00:58:28 CEST 2013

On Wednesday 1. May 2013 07.04.32 Espen Isaksen wrote:
> Må innrømme at jeg sitter igjen med mange spørsmålstegn etter denne
> nyheten. Det er ganske vagt utover lovnad om frigjøring av N50 iløpet av
> året. Spørsmålet er hva slags lisensbetingelser de legger på dataene.
> Forhåpentligvis får vi ikke samme problemet som diskusjonen rundt
> integrering av SSR i OpenStreetMap.

Det jeg observerer på kartverkets sider er at de gratis tjenestene er
CC BY 3.0 NO.

Og da virker det som at denne lisensen gjelder det som er frigjort allerede:
navnedatabasen, og visningstjenestene (WMS, WMTS, WPS,...).

http://kartverket.no/Kart/Kartverksted/Visningstjenester/

Borte er det som sto om at kartbilder ikke kunne viderebrukes kommersielt
eller lastes ned i større mengder.Tar jeg feil?

Da er det vel sannsynlig at samme lisens vil bli brukt for de datasettene som
skal frigis.

Øyvind