[NUUG kart] TG i Vikingskipet og OSM.

Håken Hveem krbjhvee at online.no
Sat Apr 5 00:36:29 CEST 2014

Nå som påsken snart står for døren er det jo som vanlig en tradisjon at
det samles tusenvis av datafolk i Vikingskipet.
Jeg synes at Openstreetmap Norge/Nuug Kartgruppa burde hatt ett foredrag
eller "kurs" der.
Jeg tenker at vis en hadde fått til en dugnad eller lignende på import
av data i fra Kartverket så kunne en ha fått importert store deler av
Norge ganske kjapt, da dette foreksempel kan gå og tusle i bakgrunnen av
ett spill eller når vedkommende sover.
Mulig at det da blir ett problem, for i følge bruker visa-import tar det
ca 6-8 timer å laste opp våtmarksområdene i en kommune vis en bruker
JOSM. Jeg vet ikke om merkaartor er noe kjappere, det virker som om
problemet ligger hos openstreetmap sine servere. Mulig det her må settes
opp en egen server som står på TG som er dedikert for dette, da kan en
også ha en smule kontroll eller ett filter slik at det ikke blir lastet
opp områder med feil tagger ovs..

Denne serveren er synkronisert mot den vanlige databasen i openstreetmap
før opplast av dataimport, mens dataimport pågår er den ikke
synkronisert. Når TG er ferdig synkroniseres denne slik at de data som
da er importert havner på openstreetmap sine servere.

De vil iallefall gå en god del tregere vis 5000 nerder laster
oppvåtmarksområder og bekker i vær sin kommune.
En må iallefall muligens lage til en liste eller grupper med medlemmer
som laster opp spesifikke ting, sånn at en gruppe tar seg av bekker, en
kommune per medlem i "bekkegruppa", en annen gruppe tar foreksempel
våtmarksområder ovs.. Gruppene får utdelt brukernavn og passord til
nevnte server.
Hva synes nuug gjengen om dette ?

Foreksempel er bruker visa-import i gang med å importere våtmarksområder
i Hedmark nå.

--
PGP/OPENPG KEY: 89A3A34A