[NUUG kart] vegdata (open street map)

Kristian Nyborg Dahl krdahl at live.com
Sat Feb 22 17:10:21 CET 2014

Hei Gro,

I området du nevner er det ikke bare vegdataene som er svake. Ut fra
Jevnaker lå Randselva opp til 50-100 meter for langt nordvest, jernbanen
hadde et helt hinsides løp, og Storgata var fullstendig bak mål. Takk for
at du pekte ut dette området, for her var det enkelt å legge inn et par
kjappe forbedringer som monner. Når det er sagt, mangler det fortsatt
mange veger i området.

Når det gjelder import av de nye dataene fra Kartverket, var det noen på
den globale mailinglista som var veldig skeptiske til å tillate
automatiske importer fra de frigitte dataene blant annet fordi man
potensielt vil kunne tape data som er bedre på openstreetmap enn hos
kartverket (ja, slike tilfeller eksisterer). Etter at enkelte ble truet
med utvisning fra osm, tror jeg mange har lagt idéen om automatisk import
på is. Jeg tegner nå selv manuelt etter Kartverkets WMS-server i de
tilfellene der jeg er sikker på at Kartverkets data er bedre enn OSM.

Hadde håpet på en løsning som kunne innebære at en halvautomatisk import
av mindre mengder data kunne tillates, men teknisk gjennomføring av noe
slikt var tydeligvis noe utfordrende.

MVH
Kristian