[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Espen Oldeman Lund espen at espenpost.com
Wed Jun 11 12:06:26 CEST 2014


Kan jo egentlig lure litt på hva duckboards gir av ekstra informasjon som
ikke surface=wood/slate osv ikke gir oss. For meg virker egentlig
surface=duckboards mer logisk :-)

Espen


2014-06-11 11:56 GMT+02:00 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:

>  Jeg er ikke sikker på om bridge=yes er en god ide i denne sammenhengen.
> Det blir litt feil synes jeg. Som Espen er inne på så er jo ikke dette noen
> bru.
>
>
>
> Jeg stemmer også for å bruke duckboards=yes.
>
>
>
> Hva vi gjør med skiferheller er litt vanskeligere. Å bruke duckboards=yes
> sammen med surface=slate synes jeg er den beste ideen, selv om det logisk
> er litt feil. Har ikke sett noen slate=yes eller lignende. Eller så kan
> man bare bruke surface=slate alene sammen med highway-taggen.
>
>
>
> -Sverre
>
>
>
>
>
>
>
> *From:* Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com]
> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 11:18 AM
> *To:* Espen Oldeman Lund
> *Cc:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no
> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> skispor)
>
>
>
> OK, da kan vi kanskje bare notere i wikien at det finnes to ulike former
> for klopping, med en liten forskjell (som antakelig ikke vil påvirke
> rendringen noe særlig).
>
> For skiferklopping (den typiske metoden over myrer rundt Oppdal) og annen
> steinklopping (vanlig på sørlandet f.eks.) passer egentlig ingen av disse
> taggene. Man kanskje kunne sett for seg å benytte duckboards=yes med
> surface=slate eller material=slate for det første tilfellet, selv om
> skiferheller ikke akkurat er noe duckboard, det går kanskje an å bruke
> bridge=yes med material=stone på det andre tilfellet...
>
> Anders
>
>  --
>
> Anders.Fougner at gmail.com
>
> +47 97158863
>
>
>
> Sent from my Commodore 64
>
> Den 11.06.14 11:07, skrev Espen Oldeman Lund:
>
>  Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er en
> bridge :-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er "supported by posts",
> mens duckboards er lagt rett på bakken. Men det begynner å bli en tynn
> forskjell her :-)
>
>
>
> Min stemmer går i så fall til duckboards.
>
>
>
> Espen
>
>
>
>
>
>
>
> 2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com>:
>
> OK, da var det omtrent slik jeg trodde.
>
> Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal tagges.
> Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller duckboards=yes (begge kan
> kombineres med surface=wood). Kanskje også en foreslått måte å rendre det
> på som kan brukes på openstreetmap.no, turkompisen.no m.fl..
> Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86 ganger. Så
> vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under "klopping" på den
> norske wikien?
>
> Anders
>
> --
>
>
> Anders.Fougner at gmail.com
> +47 97158863
>
> Sent from my Commodore 64
>
> Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:
>
>
> Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den må
> brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment for veier
> for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir til av at folk
> tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte myrpartier egentlig ikke
> kvalifiserer til å bruke denne taggen, men ser at det er litt gråsone og
> kan diskuteres. Wikisiden er god her, se
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.
>
> I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for gående
> mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en meter brede.Se
> f.eks. på
> http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/59.81559/10.43136
> og bilde
> https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3?hl=no
> <
> https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1%211e3?hl=no>.
> I en del parker finnes det også tilsvarende.
>
>
>
> Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn som
> highway=cycleway.
>
> -Sverre
>
> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
> *To:* Anders Fougner
> *Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no
> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> skispor)
>
>
>
> Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for mye i
> Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes svært få tilfeller
> at highway=footway i Norge og at stier i skog/fjell bør merkes highway=path
> og heller legge til de passende taggene som Anders f. eks. nevner.
>
> Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og at det da
> var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg helt feil her?
>
> Espen
>
> 2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com
> <mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
>
>
>
>  > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar skal være
> path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er lokal
> kan jo endre det.
>  > -Sverre
>
> Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
> grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker over
> myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.
>
> Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien og
> tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
> surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
> bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".
>
> Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge? ;)
>
> Anders
>
> [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
> [2]
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_types#Bridge_key:_ways_and_relations
> >
>
> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no> [mailto:
> kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>] *On Behalf
>
>
> > Of *Sverre Didriksen
> > *Sent:* 10. juni 2014 22:46
>
> > *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>
>
> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
> >
>
> > Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
> > punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to linjer. Og
> > så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så blir alt
> bra.
> >
> > -Sverre
> >
>
> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:
> kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
> > [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>] *On Behalf
> Of *Anders Fougner
>
>
> > *Sent:* 10. juni 2014 20:39
>
> > *To:* kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no <mailto:
> kart at nuug.no>>
>
>
> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
> >
> > 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt kartlagte
> > områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
> > Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
> > markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
> > På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>
> > Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no <http://turkompisen.no>
> skikart:
>
>
> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> > Slik blir det i tilsvarende turkart:
> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> > Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
> >
> > 2) Dine egne endringer finner du på
> > http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
> > <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
> >
> > Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet jeg ikke.
> >
> > Anders
> >
> > --
>
> > Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>  <mailto:
> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>
> > +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863> <%2B47%2097158863>
>
>
> >
> > Sent from my Commodore 64
> >
> > Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
> >
> >     Hei
> >
> >     Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt inn
> >     en kort veistubb.
> >
> >     Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større skirenn.
> >
> >     Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger samme
> >     vei.
> >
> >     Stemmer det?
> >
> >     Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har gjort.
> >     Bruker sastorsl.
> >
> >     Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
> >     abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
> >
> >     --
> >     Stein Arne Storslett
> >
> >
> >
> >     _______________________________________________
> >
> >     kart mailing list
> >
>
> > kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>  <mailto:kart at nuug.no <mailto:
> kart at nuug.no>>
>
>
> >
> > http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
>
> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>
>
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
>
> --
>
> http://www.turkompisen.no
>
> http://www.kresendo.no/
>
> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>
>
>
>
>
>
>
> --
>
> http://www.turkompisen.no
>
> http://www.kresendo.no/
>
> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>
>
>



-- 
http://www.turkompisen.no
http://www.kresendo.no/
http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20140611/622275d8/attachment-0001.htm 


More information about the kart mailing list