[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Jun 11 12:15:54 CEST 2014


Ja, det er jeg egentlig enig i. Det er veldig ryddig å bruke surface= på alle typer underlag, så slipper man alle mulige spesialvarianter.

Det enkleste er ofte det beste.

-Sverre


From: Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
Sent: Wednesday, June 11, 2014 12:06 PM
To: Sverre Didriksen
Cc: Anders Fougner; kart at nuug.no
Subject: Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Kan jo egentlig lure litt på hva duckboards gir av ekstra informasjon som ikke surface=wood/slate osv ikke gir oss. For meg virker egentlig surface=duckboards mer logisk :-)

Espen

2014-06-11 11:56 GMT+02:00 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no<mailto:sverre.didriksen at usit.uio.no>>:
Jeg er ikke sikker på om bridge=yes er en god ide i denne sammenhengen. Det blir litt feil synes jeg. Som Espen er inne på så er jo ikke dette noen bru.

Jeg stemmer også for å bruke duckboards=yes.

Hva vi gjør med skiferheller er litt vanskeligere. Å bruke duckboards=yes sammen med surface=slate synes jeg er den beste ideen, selv om det logisk er litt feil. Har ikke sett noen slate=yes eller lignende. Eller så kan man bare bruke surface=slate alene sammen med highway-taggen.

-Sverre



From: Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com<mailto:anders.fougner at gmail.com>]
Sent: Wednesday, June 11, 2014 11:18 AM
To: Espen Oldeman Lund
Cc: Sverre Didriksen; kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>
Subject: Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

OK, da kan vi kanskje bare notere i wikien at det finnes to ulike former for klopping, med en liten forskjell (som antakelig ikke vil påvirke rendringen noe særlig).

For skiferklopping (den typiske metoden over myrer rundt Oppdal) og annen steinklopping (vanlig på sørlandet f.eks.) passer egentlig ingen av disse taggene. Man kanskje kunne sett for seg å benytte duckboards=yes med surface=slate eller material=slate for det første tilfellet, selv om skiferheller ikke akkurat er noe duckboard, det går kanskje an å bruke bridge=yes med material=stone på det andre tilfellet...

Anders

--

Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com>

+47 97158863<tel:%2B47%2097158863>



Sent from my Commodore 64
Den 11.06.14 11:07, skrev Espen Oldeman Lund:
Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er en bridge :-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er "supported by posts", mens duckboards er lagt rett på bakken. Men det begynner å bli en tynn forskjell her :-)

Min stemmer går i så fall til duckboards.

Espen



2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com<mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
OK, da var det omtrent slik jeg trodde.

Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal tagges. Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller duckboards=yes (begge kan kombineres med surface=wood). Kanskje også en foreslått måte å rendre det på som kan brukes på openstreetmap.no<http://openstreetmap.no>, turkompisen.no<http://turkompisen.no> m.fl..
Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86 ganger. Så vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under "klopping" på den norske wikien?

Anders

--

Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
+47 97158863<tel:%2B47%2097158863>

Sent from my Commodore 64
Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:

Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den må brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment for veier for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir til av at folk tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte myrpartier egentlig ikke kvalifiserer til å bruke denne taggen, men ser at det er litt gråsone og kan diskuteres. Wikisiden er god her, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.

I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for gående mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en meter brede.Se f.eks. på http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/59.81559/10.43136 og bilde https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3?hl=no<https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1%211e3?hl=no> <https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1%211e3?hl=no>. I en del parker finnes det også tilsvarende.


Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn som highway=cycleway.

-Sverre
*From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com<mailto:espen at espenpost.com>]
*Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
*To:* Anders Fougner
*Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>
*Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)


Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for mye i Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes svært få tilfeller at highway=footway i Norge og at stier i skog/fjell bør merkes highway=path og heller legge til de passende taggene som Anders f. eks. nevner.

Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og at det da var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg helt feil her?

Espen
2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com<mailto:anders.fougner at gmail.com> <mailto:anders.fougner at gmail.com<mailto:anders.fougner at gmail.com>>>:


 > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar skal være
path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er lokal
kan jo endre det.
 > -Sverre

Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker over
myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.

Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien og
tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".

Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge? ;)

Anders

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
[2]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_types#Bridge_key:_ways_and_relations
>
> *From:*kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no>> [mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On Behalf

> Of *Sverre Didriksen
> *Sent:* 10. juni 2014 22:46
> *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>

> *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>
> Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
> punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to linjer. Og
> så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så blir alt bra.
>
> -Sverre
>
> *From:*kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no>> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no>>>
> [mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On Behalf Of *Anders Fougner

> *Sent:* 10. juni 2014 20:39
> *To:* kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>>

> *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>
> 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt kartlagte
> områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
> Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
> markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
> På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
> <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
> <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
> Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no<http://turkompisen.no> <http://turkompisen.no> skikart:

> <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> Slik blir det i tilsvarende turkart:
> <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
> <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
> <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>
> 2) Dine egne endringer finner du på
> http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
> <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
>
> Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet jeg ikke.
>
> Anders
>
> --
> Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>  <mailto:Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com<mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>>
> +47 97158863<tel:%2B47%2097158863> <tel:%2B47%2097158863><tel:%2B47%2097158863>

>
> Sent from my Commodore 64
>
> Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
>
>     Hei
>
>     Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt inn
>     en kort veistubb.
>
>     Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større skirenn.
>
>     Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger samme
>     vei.
>
>     Stemmer det?
>
>     Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har gjort.
>     Bruker sastorsl.
>
>     Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
>     abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
>
>     --
>     Stein Arne Storslett
>
>
>
>     _______________________________________________
>
>     kart mailing list
>
> kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>  <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>>

>
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>

_______________________________________________
kart mailing list
kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>

http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart



--

http://www.turkompisen.no

http://www.kresendo.no/

http://no.linkedin.com/in/espenisaksen




--
http://www.turkompisen.no
http://www.kresendo.no/
http://no.linkedin.com/in/espenisaksen




--
http://www.turkompisen.no
http://www.kresendo.no/
http://no.linkedin.com/in/espenisaksen

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20140611/2cb29feb/attachment-0001.htm 


More information about the kart mailing list