[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)
Bernt M. Johnsen
berntm at gmail.com
Fri Jun 13 11:02:59 CEST 2014
Hvorfor ikke duckboard? The Oxford dictionary definerer det som "A board
consisting of a number of wooden slats joined together, placed so as to
form a path over muddy ground or in a trench".
Her er et eksempel:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:5th_Division_soldiers_walking_on_duckboard_in_the_muddy_valleys_in_Albania_Woods_(AWM_E00985).jpg
Det er akkurat slike som er lagt ut i Bymarka i Trondheim (i alle fall på
stien til Storheia), så det kan vel ikke bli mer presist enn "duckboard".
2014-06-13 10:41 GMT+02:00 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:
> Etter å ha tenkt litt så synes jeg også at det er best å bare bruke
> surface=wood, og droppe bruk av duckboard og boardwalk.
>
>
>
> -Sverre
>
>
>
>
>
> *From:* Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 12:45 PM
> *To:* Sverre Didriksen
> *Cc:* Anders Fougner; kart at nuug.no
>
> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> skispor)
>
>
>
> Det siste forslaget til Andres høres bra ut. Ser ikke at boardwalk gir noe
> ekstra informasjon så jeg synes vi skal holde oss til kun surface=wood.
>
>
>
> Espen
>
>
>
> 2014-06-11 12:32 GMT+02:00 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no
> >:
>
> Ja, det høres langt bedre ut.
>
> Da har vi to forskjellige forslag, så da er det bare å si hva man
> foretrekker.
>
> -Sverre
>
>
>
> >-----Original Message-----
> >From: Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com]
>
> >Sent: Wednesday, June 11, 2014 12:21 PM
> >To: Sverre Didriksen; Espen Oldeman Lund
> >Cc: kart at nuug.no
> >Subject: Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> skispor)
> >
> >Har diskutert dette litt på OSM sin IRC-gruppe nå.
> >De britiske sier at "boardwalk" er riktigere enn "duckboards" (som er en
> >militær, midlertidig løsning).
> >
> >Min stemme går til:
> >
> > highway=path
> > path=boardwalk
> > surface=wood/slate/etc
> >
> >Evt. den enklere løsningen hvor man bare dropper boardwalk-taggen.
> >
> >Anders
> >
> >--
> >Anders.Fougner at gmail.com
> >+47 97158863
> >
> >Sent from my Commodore 64
> >
> >Den 11.06.14 12:15, skrev Sverre Didriksen:
> >>
> >> Ja, det er jeg egentlig enig i. Det er veldig ryddig å bruke surface=
> >> på alle typer underlag, så slipper man alle mulige spesialvarianter.
> >>
> >> Det enkleste er ofte det beste.
> >>
> >> -Sverre
> >>
> >> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
> >> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 12:06 PM
> >> *To:* Sverre Didriksen
> >> *Cc:* Anders Fougner; kart at nuug.no
> >> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> >> skispor)
> >>
> >> Kan jo egentlig lure litt på hva duckboards gir av ekstra informasjon
> >> som ikke surface=wood/slate osv ikke gir oss. For meg virker egentlig
> >> surface=duckboards mer logisk :-)
> >>
> >> Espen
> >>
> >> 2014-06-11 11:56 GMT+02:00 Sverre Didriksen
> >> <sverre.didriksen at usit.uio.no <mailto:sverre.didriksen at usit.uio.no>>:
> >>
> >> Jeg er ikke sikker på om bridge=yes er en god ide i denne
> >> sammenhengen. Det blir litt feil synes jeg. Som Espen er inne på så er
> >> jo ikke dette noen bru.
> >>
> >> Jeg stemmer også for å bruke duckboards=yes.
> >>
> >> Hva vi gjør med skiferheller er litt vanskeligere. Å bruke
> >> duckboards=yes sammen med surface=slate synes jeg er den beste ideen,
> >> selv om det logisk er litt feil. Har ikke sett noen slate=yes eller
> >> lignende. Eller så kan man bare bruke surface=slate alene sammen med
> >> highway-taggen.
> >>
> >> -Sverre
> >>
> >> *From:*Anders Fougner [mailto:anders.fougner at gmail.com
> >> <mailto:anders.fougner at gmail.com>]
> >> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 11:18 AM
> >> *To:* Espen Oldeman Lund
> >> *Cc:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> >> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
> >> skispor)
> >>
> >> OK, da kan vi kanskje bare notere i wikien at det finnes to ulike
> >> former for klopping, med en liten forskjell (som antakelig ikke vil
> >> påvirke rendringen noe særlig).
> >>
> >> For skiferklopping (den typiske metoden over myrer rundt Oppdal) og
> >> annen steinklopping (vanlig på sørlandet f.eks.) passer egentlig ingen
> >> av disse taggene. Man kanskje kunne sett for seg å benytte
> >> duckboards=yes med surface=slate eller material=slate for det første
> >> tilfellet, selv om skiferheller ikke akkurat er noe duckboard, det går
> >> kanskje an å bruke bridge=yes med material=stone på det andre
> tilfellet...
> >>
> >> Anders
> >>
> >> --
> >> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
> >> +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
> >>
> >> Sent from my Commodore 64
> >>
> >> Den 11.06.14 11:07, skrev Espen Oldeman Lund:
> >>
> >> Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er
> >> en bridge :-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er
> >> "supported by posts", mens duckboards er lagt rett på bakken. Men
> >> det begynner å bli en tynn forskjell her :-)
> >>
> >> Min stemmer går i så fall til duckboards.
> >>
> >> Espen
> >>
> >> 2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner
> >> <anders.fougner at gmail.com <mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
> >>
> >> OK, da var det omtrent slik jeg trodde.
> >>
> >> Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal
> >> tagges. Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller
> >> duckboards=yes (begge kan kombineres med surface=wood). Kanskje
> >> også en foreslått måte å rendre det på som kan brukes på
> >> openstreetmap.no <http://openstreetmap.no>, turkompisen.no
> >> <http://turkompisen.no> m.fl..
> >> Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86
> >> ganger. Så vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under
> >> "klopping" på den norske wikien?
> >>
> >> Anders
> >>
> >> --
> >>
> >>
> >> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
> >> +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
> >>
> >> Sent from my Commodore 64
> >>
> >> Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:
> >>
> >>
> >> Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den
> >> må brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment
> >> for veier for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir
> >> til av at folk tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte
> >> myrpartier egentlig ikke kvalifiserer til å bruke denne taggen,
> >> men ser at det er litt gråsone og kan diskuteres. Wikisiden er god
> >> her, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.
> >>
> >> I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for
> >> gående mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en
> >> meter brede.Se f.eks. på
> >>
> >http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/5
> >9.81559/10.43136
> >> og bilde
> >>
> >https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3
> >?hl=no
> >>
> ><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
> >%211e3?hl=no>
> >>
> ><https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=%213m1
> >%211e3?hl=no>.
> >> I en del parker finnes det også tilsvarende.
> >>
> >>
> >>
> >> Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn
> >> som highway=cycleway.
> >>
> >> -Sverre
> >>
> >> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com
> >> <mailto:espen at espenpost.com>]
> >> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
> >> *To:* Anders Fougner
> >> *Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> >> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei
> >> er skispor)
> >>
> >>
> >>
> >> Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for
> >> mye i Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes
> >> svært få tilfeller at highway=footway i Norge og at stier i
> >> skog/fjell bør merkes highway=path og heller legge til de passende
> >> taggene som Anders f. eks. nevner.
> >>
> >> Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og
> >> at det da var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg
> >> helt feil her?
> >>
> >> Espen
> >>
> >> 2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com
> >> <mailto:anders.fougner at gmail.com> <mailto:anders.fougner at gmail.com
> >> <mailto:anders.fougner at gmail.com>>>:
> >>
> >>
> >>
> >> > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar
> >> skal være
> >> path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er
> lokal
> >> kan jo endre det.
> >> > -Sverre
> >>
> >> Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
> >> grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker
> over
> >> myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.
> >>
> >> Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien
> og
> >> tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
> >> surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
> >> bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".
> >>
> >> Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge?
> ;)
> >>
> >> Anders
> >>
> >> [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
> >> [2]
> >>
> >http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_types#Bridg
> >e_key:_ways_and_relations
> >> >
> >>
> >> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
> >> [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
> >> Behalf
> >>
> >>
> >> > Of *Sverre Didriksen
> >> > *Sent:* 10. juni 2014 22:46
> >>
> >> > *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> >> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>
> >>
> >>
> >> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
> >> >
> >>
> >> > Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
> >> > punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to
> >> linjer. Og
> >> > så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så
> >> blir alt bra.
> >> >
> >> > -Sverre
> >> >
> >>
> >> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>>
> >> > [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>
> >> <mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>] *On
> >> Behalf Of *Anders Fougner
> >>
> >>
> >> > *Sent:* 10. juni 2014 20:39
> >>
> >> > *To:* kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
> >> <mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> >> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
> >>
> >>
> >> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
> >> >
> >> > 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt
> kartlagte
> >> > områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
> >> > Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
> >> > markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
> >> > På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
> >> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
> >> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
> >>
> >> > Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no
> >> <http://turkompisen.no> <http://turkompisen.no> skikart:
> >>
> >>
> >> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> >> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
> >> > Slik blir det i tilsvarende turkart:
> >> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> >> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
> >> > Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
> >> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
> >> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
> >> >
> >> > 2) Dine egne endringer finner du på
> >> > http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
> >> > <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
> >> >
> >> > Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet
> >> jeg ikke.
> >> >
> >> > Anders
> >> >
> >> > --
> >>
> >> > Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
> >> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
> >> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>
> >> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com
> >> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>
> ><mailto:Anders.Fougner at gmail.com
> >> <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>>
> >> > +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863> <tel:%2B47%2097158863>
> >> <tel:%2B47%2097158863>
> >>
> >>
> >> >
> >> > Sent from my Commodore 64
> >> >
> >> > Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
> >> >
> >> > Hei
> >> >
> >> > Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt
> inn
> >> > en kort veistubb.
> >> >
> >> > Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større
> >> skirenn.
> >> >
> >> > Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger
> >> samme
> >> > vei.
> >> >
> >> > Stemmer det?
> >> >
> >> > Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har
> >> gjort.
> >> > Bruker sastorsl.
> >> >
> >> > Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
> >> > abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
> >> >
> >> > --
> >> > Stein Arne Storslett
> >> >
> >> >
> >> >
> >> > _______________________________________________
> >> >
> >> > kart mailing list
> >> >
> >>
> >> > kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
> >> <mailto:kart at nuug.no>> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
> >> <mailto:kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>>>
> >>
> >>
> >> >
> >> > http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >> >
> >>
> >> _______________________________________________
> >> kart mailing list
> >>
> >> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no
> >> <mailto:kart at nuug.no>>
> >>
> >>
> >> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >>
> >>
> >>
> >> --
> >>
> >> http://www.turkompisen.no
> >>
> >> http://www.kresendo.no/
> >>
> >> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
> >>
> >>
> >>
> >> --
> >>
> >> http://www.turkompisen.no
> >>
> >> http://www.kresendo.no/
> >>
> >> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
> >>
> >>
> >>
> >> --
> >>
> >> http://www.turkompisen.no
> >>
> >> http://www.kresendo.no/
> >>
> >> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
> >>
>
>
>
>
>
> --
>
> http://www.turkompisen.no
>
> http://www.kresendo.no/
>
> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>
>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
--
Bernt Marius Johnsen
https://sites.google.com/site/qajaqtreff/
"Melius vivit qui remigat"
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20140613/d93aebca/attachment-0001.htm
More information about the kart
mailing list