[NUUG kart] Møsvatn

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu May 22 23:41:28 CEST 2014

Hei

Jeg fikk svar Svein Olav i dag tidlig. Jeg svarer han nå at han ikke skal gjøre noe mer, og at vi i fellesskap lager en plan på hvordan dette kan løses, eventuelt at han foreslår og vi ser om det høres fornuftig ut. Det virker som har har bra med erfaring.

Her er kopi av svaret fra han:

******

Hei.

Jeg er usikker på om min import eller om det er tilbakestillingen fra Data Working Group som har forårsaket mest skade.

Jeg har bidratt med GPS tracks siden 2009, og er begeistret over kartverkets frislipp av data. Jeg har sett for meg å oppdatere Tinn og Vinje kommuner i Telemark. Jeg bor i Vinje og jobber i Tinn (Rjukan) som blant annet geodataansvarlig. Derfor ser jeg meg forpliktet til å bidra.

Jeg har oppdatert vegnettet i begge kommuner og adressepunkt fra VBASE i Vinje. Jeg har begynt med en del importer av N50 markslag. (Vann, myrer, fjell, dyrket mark osv.

For å spare plass på OSM server er dette importert som grenselinjer og flater / areal er definert som multipolygon med referanse til grnselinjene. Ved standard import av flater fra shape filer ville det blitt dobbelt opp med linjer (ways) og nodepunkt. Dette synes jeg må unngås. Importen min baserer seg på sosi data (flater / kurver) som har samme struktur som OSM (multipolygon /ways). Øyer i flater med kun en kurve / way kan importeres som den er.

N50 Arealdekke er store datamengder og kan ikke importeres for store areal når de må redigeres i JOSM. Dette må nemlig syes sammen og erstatte deler av eksisterende data. Jeg var midt i en slik prosess der Møsvannstangen var importert. Det tok en god del tid med redigering, og data ble lagret for å fortsette revisjon neste dag. Mindre feil gjensto med litt doble linjer og relasjon til multipolygon i grensen mellom importer.

Før jeg rakk dette, fikk jeg denne beskjeden: "Hello,

I noticed you importing data from N50 Kartverket into OpenStreetMap.

Imports in OSM need to be done with appropriate consultation, which includes the imports mailing list, which you haven't done.

Additionally, this import seems to of gone wrong. There are many unclosed ways tagged with natural=water, and there are ways with the non-standard boundary=natural tag. Because of the technical problems, I'm going to go ahead and revert this.

Paul Norman For the Data Working Group"

Kartet tegnet bra het til denne tilbakestillingen. Denne har ikke klart å tilbakestille noen ways som ble erstattet og revidert ved importen. Derfor er for eksempel Møsvatn borte fra kartet. Dette er rettet provisorisk nå. Jeg må gå igjennom litt mer detaljert hvilke skader tilbakestillingen har gjort og gjøre en noe større jobb av dette.

Jeg har notert litt om import her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Solhagen og: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Progress_in_Norway#Tinn_and_Vinje_Municipalities

Dette er fordi jeg ikke trodde at nuug adressa var den offisielle OSM adressa for inportbrukere for Norge, men at fremgangsmåten var å etablere en brukerside under Norge.

Etter tilbakestillingen fra Paul Norman ble mange timers arbeid borte samtidig som at nye korreksjoner og feilretting ble vanskeligere. Dette tok nok litt pusten fra meg, og importen av N50 Arealdekke er satt i bero. Jeg skal selvfølgelig rette de verste skadene etter tilbakestillingen.

Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å forstå NUUG sidene."

******