[NUUG kart] Systematisk forskjell mellom gatene og flyfoto i bakgrunnen

Kjell Inge Tomren kjell-inge at tomren.as
Sat May 31 11:27:09 CEST 2014

Hei!

Jeg la inn min første opplysning i OSM i dag. Jeg så at det var et gatenavn som manglet rett ved her jeg bor, så jeg tenkte det var en grei start på editeringen. Oppdateringen var enkel og så ut til å bli korrekt, så jeg ble inspirert til å gå videre med å legge inn husnummeret her jeg bor. Jeg klikket på huset mitt på flyfotoet som ligger i bakgrunnen og la in adressen.

Men etter at denne oppdateringen ble synlig på kartet, så jeg at posisjonen til huset ikke stemte med gatene rundt. Ved nærmere inspeksjon, så jeg at alle gatene mitt nabolag er forskjøvet i forhold til flyfotoet i bakgrunnen, og da står jeg litt fast.

Er flyfotoeet feil posisjonert, eller er det posisjonen til gatene som er feil? Hvordan kan en slik systematisk feil korrigeres?

Her er linken til området:
https://www.openstreetmap.org/edit#map=18/62.45124/6.36599

Jeg vet at det er ulike standarder (kartdatum?) for å angi GPS-posisjoner og tenker at det kanskje er en slik feil som kommer til syne her. Fint hvis noen kan spesifiser hva som er gjeldende standar som vi skal holde oss til.

Hilsen Kjell Inge Tomren