[NUUG kart] Forslag til dugnad for adressenode-import

Svein Olav svein.olav at lyslid.no
Mon Oct 6 22:15:56 CEST 2014

Den 01.10.2014 22:57, skrev Ruben Undheim:
> Som noen av dere kanskje la merke til, tok jeg meg friheten til å
> tweake litt på wiki-sida (egentlig bare for å si at vi ikke vil fjerne
> data i denne omgang) og sende inn en melding til "import"-lista for
> OSM. Mitt inntrykk er at alle er enige om at vi vil få adressene inn.
> Og det å droppe å nevne at vi vil fjerne data i denne omgang, ser jeg
> på som den eneste løsninga i dag, siden vi har flere bidragsytere som
> ikke vil akseptere sletting nå.
>
> Hvis dere er kritiske til det jeg gjorde, tar jeg gjerne imot kritikk.
>
> Mvh.
> [...]
Hei, Ruben.

Dette var et flott arbeid. Spesielt godt likte jeg
osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.

Med dette som verktøy i bakgrunnen, vil vi fange opp alle endringer som
kommunene gjør, slik at OSM kan oppdateres.  OSM tillater adresser i
egne noder eller knyttet til bygninger. Bakgrunnen for å velge kun
nodeimport må være at det blir lettere å sammenligne data med
Kartverket. Med dette verktøyet faller dette argumentet bort, da
addrnodeimportstatus tar hensyn til både bygninger og noder og
produserer nodefil for det som mangler. Derfor: Jeg mener absolutt vi
beholder adresser til bygning der dette finnes, og bruker noder for det
som importeres. Det er ikke behov for å redigere data inn i bygning selv
om denne skulle finnes. Noden med adresse er bra.

Takk.

--
Svein Olav Hagen
solhagen at telefiber.no