[NUUG kart] Adresseimporten

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Sun Sep 7 10:09:13 CEST 2014

Det er riktig som noen sier at det egentlig ikke burde være nødvendig
å tagge POIer med adresse fordi koblingen er "redundant". Det burde
være ok å lage software som automatisk kobler sammen POIer med
adressenoder siden begge har koordinater. I tillegg har man prinsippet
i OSM at "One feature, one OSM element".

Men: Et prinsipp som står mye høyere i OSM er at det er et
"Community-prosjekt". Så lenge vi har folk som ønsker å beholde
adresser på POIer (som allerede er lagt inn), må man akseptere dette.
Det bør gå helt fint å begynne med å lage et skript som respekterer at
det er adresser på POIer (som jeg skisserte et utkast til i mitt
forrige innlegg). Jeg synes det er på grensen til "latskap" av
skript-utvikleren hvis han ikke gidder lage et skript som kan ta
hensyn til dette. Vi kan også ha som retningslinje at adresser i
utgangspunktet ikke skal legges på POIer, men at vi ikke maskinelt
forbyr dette. Man kan heller ikke se bort i fra at det finnes
tilfeller der det faktisk er direkte nyttig med adresser på POIer for
å kunne vite riktig adresse (f.eks. flere forskjellige gateadresser i
samme bygning og adressene til forskjellige fasciliteter er
ugeografisk/ulogisk ordnet).

Når alle adressenoder i landet er inne i OSM, kan vi ta diskusjonen på
ny om ikke adresser på POI-er kan fjernes. Da kan det hende at det da
finnes rendringssoftware som automatisk kobler POIer med adressenoder,
noe som idag ikke er godt nok etter min mening - og da vil det være
mye lettere å overtale folk om at det bør fjernes. I dag finnes det
folk som utnytter informasjonen med adresser på POIer for å lage
adresselister (ved hjelp av skript). Hvis disse dataene fjernes
masknielt, vil disse systemene slutte å fungere på dagen. Så det å
fjerne data fra OSM, bør ikke gjøres uten "alles" samtykke (så lenge
data ikke er direkte feil eller ekstremt diskbrukløsende og kan
forenkles).

Ruben