[NUUG kart] Adresseimprt

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Tue Sep 30 21:34:50 CEST 2014

Hei,

Jeg har laget et system som tilrettelegger for å kunne beholde alle
adressenoder som allerede er inne i OSM og samtidig eksisterer i
Kartverkets data. Systemet "krever" også at noder som ikke matcher
korrigeres/sjekkes før en eventuell import. Dette gjør det mulig å
utsette diskusjonen om vi skal fjerne adressedata på POIer og
bygninger og allikevel få et komplett datasett. Når datasettet i OSM
er komplett - som ikke bør ta så veldig lang tid nå, kan vi igjen
begynne å diskutere om adressedata på POIer og bygninger bør fjernes.
Hvis vi skal vente til alle er enige om at det bør fjernes før vi
importerer, tror jeg ikke vi kommer noen vei på en god stund. Og min
mening er at så lenge det eksisterer aktive OSMere som er imot
fjerning, bør vi akseptere dette. Et av hovedargumentene for å fjerne
har jeg forstått er at automatisk vedlikehold kompliseres. Det er
akkurat dette argumentet jeg prøver å eliminere.

(et annet argument for at vi iallfall ikke ennå bør fjerne data som er
lagt inn manuelt, er at det er avdekket feil og mangler flere steder -
og at det offentlige datasettet tydeligvis ikke ennå har like god
kvalitet som i Danmark)

Mvh.
Ruben