[NUUG kart] Adresseimprt

Thor K. H. nitrolinken at gmail.com
Tue Sep 30 21:40:40 CEST 2014

30. september 2014 kl. 21.16 skrev Tor <torsm.news at gmail.com>:

> [...]
> kontakt med import-listen, så lurer jeg på om det er noen andre ting på
> agendaen som brenner?
>

> Hvis jeg husker riktig, så har vi ikke kommet til enighet om hvordan vi
> skal håndtere eksisterende adressedata i OSM. På wikien er det foreslått
> å fjerne adresseinfo fra bygninger og og andre objekter, men ikke alle har
> vært
> enige i dette. Diskusjonen om dette har imidlertid ebbet ut, og det er
> uansett ikke sikkert vi oppnår konsensus om fremgangsmåten, så det er
> kanskje ikke noe poeng i at vi dveler mere med dette før vi legger det

​Sant det, håndtering av eksisterende adressedata.
I de forrige diskusjonene ble det--fra mitt synspunkt--tilsynelatende
"standstill" rundt hvorvidt man skulle ta alle adresser over én kam, eller
tillate seg å sammenslå adressenoder med bygninger i de*- *uhm, *mindre
urbane* områdene.

Ikke for å dra diskusjonen i en annen retning, men jeg veier selv mot en
forskjellsbehandling av adressenoder avhengig av hva slags bygninger det
er, selv om jeg ser at dette gjør vedlikeholdsarbeidet mer komplekst.

*Personlig tenker jeg spesielt på alle de kommunene ute på landet--er selv
fra en--hvor majoriteten av alle adresser er kun tiltenkt/egnet den ene
bygningen--og kun bygningen i seg selv, ingen POIs--hvor adressen er
tilknyttet.*

> Jeg har laget et system som tilrettelegger for å kunne beholde alle
> adressenoder som allerede er inne i OSM og samtidig eksisterer i
> Kartverkets data. Systemet "krever" også at noder som ikke matcher
> korrigeres/sjekkes før en eventuell import. Dette gjør det mulig å
> utsette diskusjonen om vi skal fjerne adressedata på POIer og
> bygninger og allikevel få et komplett datasett. Når datasettet i OSM
> er komplett - som ikke bør ta så veldig lang tid nå, kan vi igjen
> begynne å diskutere om adressedata på POIer og bygninger bør fjernes.

Det Ruben legger fram gjør det jo da mulig å utsette problematikken til en
viss grad.

- Thor