[NUUG kart] Import av Elveg-data: Veien videre

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Sun Apr 5 16:56:19 CEST 2015

> 1. Forbedre geometri på eksisterende veier
> 2. Legge inn manglende data (både hele veier og tags på eksisterende veier,
> f.eks. fartsgrenser)

Jeg synes det er ryddigere å se på det som tre forskjellige prosesser:
A. Legge inn veger som mangler i OSM
B. Forbedring av geometri basert på Elveg-geometri
C. Oppdatering av tagger i OSM basert på tagger i Elveg-settet

Selv har jeg mest hatt prosess A i tankene når jeg har laget
elveg2osm. Derfor er jeg komfortabel med at ikke alt blir perfekt der
det er mange felt og/eller nivåer og andre ting som typisk dukker opp
der vi har god dekning i OSM fra før. Når det er sagt, har jeg testet
konvertering også i mange store byer, og forsøkt å få konverteringen
til å bli best mulig der også (f.eks. ved å legge til trapper, veger
gjennom bygninger, de vanligste kollektivfelt-konfigurasjonene,
sykkelfelt, fortau, etc.).

En ting som mangler er en kritisk gjennomgang av konverteringen. Jeg
har nå fått lukket det meste av det jeg mener må håndteres. Koden
ligger på https://github.com/gomyhr/elveg2osm. Den bærer preg at jeg
verken kjente input-dataene spesielt godt da jeg begynte, og heller
ikke hadde noen klar idé om hva som skulle gjøres, men jeg tror det er
mulig å skumme gjennom og få en idé om hva som skjer. Ellers har jeg
lastet opp kommunevise filer på min google drive:
https://drive.google.com/folderview?id=0BwxPkSBawddGM2djWE9oWjRXdzA&usp=sharing#list.
Der ligger:
xxxxElveg_default.osm: Resultat av konvertering fra SOSI til OSM med
sosi2osm (med default.lua)
xxxxElveg.osm: Hovedresultat av konvertering av xxxxElveg_default.osm
til OSM-tagger
xxxxdetatched_barriers.osm: Fil med barrierer som ikke henger fast i
veggeometrien. Enklere å legge inn manuelt enn automatisk.
xxxxdeleted_elements.osm: Fil med elementer som finnes i
Elveg_default, men som ikke er tatt over til xxxxElveg.osm.
xxxxelveg2osm.log: Loggfil med advarsler om ting som er uvanlig eller
feil. Ikke noe veldig konsistent format.

Det er mye som _kan_ endres, men jeg vil gjerne vite om det er noe som
vil forenkle eller forbedre betydelig - helst uten at det er alt for
mye jobb.

Ellers ser jeg gjerne at noen andre tar seg av organiseringen med evt.
tracking av progresjon og slikt. Torstein og Ruben har jo allerede
noen gode verktøy og Christer er vel strengt tatt allerede godt i gang
med å organisere :-)

Geir Ove