[NUUG kart] Google Earth/Street View som kilde

Thor K. H. nitrolinken at gmail.com
Thu Aug 13 22:06:44 CEST 2015

> Dette er nok ikke riktig. Databasevern gir helt annen beskyttelse enn
> opphavsrett, for eksempel,

​Kan du utdype deg rundt dette? Google har opphavsrett på vesentlige deler
av innholdet de tilbyder, og hvordan det at det er i en database påvirker
dette i en annen retning ønsker jeg gjerne å vite mer om.
Så vidt jeg kan se fra åndsverkloven paragraf 43:

*Den som frembringer et formular, en katalog, en tabell, et program, en
> [...]
> opplysninger, eller som er resultatet av en vesentlig investering, har
> enerett til å råde over hele eller vesentlige deler av arbeidets innhold
> ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for
> allmennheten.*
>
> *Eneretten etter første ledd gjelder tilsvarende ved gjentatt og
> systematisk eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for
> allmennheten av uvesentlige deler av arbeid som nevnt, dersom dette utgjør
> handlinger som skader den normale utnyttelse av arbeidet eller urimelig
> tilsidesetter frembringerens legitime interesser.*

Uansett er ikke dette spesielt relevant; Google Maps/Earth er vel ikke en
norsk tjeneste? Hvordan påvirker dette hvordan OSM og hvordan OSMF må
forholde seg til slikt?
​

> og enkeltstående fakta er noe helt annet igjen. Det viktige her er uansett
> retningslinjene til OpenStreetMap, ikke hva som er lovlig.

Deler av innholdet som er der er ikke nødvendigvis suppletert av Google
originalt sett, men det er jo uansett gitt til f.eks. Google.
Videre er jeg sterkt uenig i at lovlighet plutselig ikke er viktig. :)​

​​

> Nå hang jeg ikke helt med. Er det lov å bruke norgeibilder som kilde? Kan
> denne for øvrig brukes direkte som et lag i JOSM?

Heh, nei, det er ikke lov å bruke norgeibilder som en kilde. Jeg antydet at
man kunne jo relativt lett komme seg "unna" med å se på en lokal vei og
konkludere "ja, det er vel en grusvei" og fort komme til å legge dette til
i OSM uten at man nødvendigvis systematisk materaliserer på bakgrunn av
norgeibilders satelittbilder.

*█ **Thor M. K. Høgås*
Freelance developer & translator
Site: *http://roht.no <http://roht.no/>*