[NUUG kart] Åpne data, barnehager, import?

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Thu Aug 27 21:59:49 CEST 2015

> On 17 Aug 2015, at 07:36, Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote:
>
> [Øystein Bjørndal]
>>

> Dokumentasjonen sier at en må parse nasjonalt barnehageregister for
> ID-er.

Da har jeg laget parser som tar inn kommune-nummer og spytter ut nbr-id
(og operator). Noen som har alle kommune-nummerene i Norge i python?

>  Og at det er mye feil er åpenbart.  Oslo-oversikten har en
> barnehage litt nord for Stavanger i følge
> Hvordan kan en mate korreksjoner tilbake i kildedatasettet?  Hvor lang
> tid vil det da før korreksjoner tar effekt?

> Virker på meg som om geo-posisjon har så lav kvalitet at import blir
> vanskelig en må sjekke hver posisjon mot lokalkunnskap.

Ja, man må gå gjennom manuelt første gang (eller semi-manuelt på de
som matcher bra). Også håndtere oppdateringer automatisk hvis ingen
har rettet på informasjonen (forslag til algoritme taes gladelig imot).
Data i OSM skal selvsagt beholdes hvis det ikke åpenbart er feil.

De har en “Meld feil”:
https://nbr.udir.no/status/rapporterfeil/1025829 knapp, jeg prøvde å
sende om barnehagen i Stavanger i forrige uke, men jeg har ikke fått
noe respons. Ser at http://barnehagefakta.no ikke har denne barnehagen,
men usikker på hvordan de har sortert den vekk (muligens fordi det
mangler data om antall barn).

Det bør vel dokumenteres på wikien, men jeg har ekstrahert følgende tagger:
<tag k="amenity" v="kindergarten" />
<tag k="capacity" v="90" />
<tag k="contact:email" v="post at villenga.no" />
<tag k="contact:phone" v="64 85 31 00" />
<tag k="contact:website" v="http://villenga.no" />
<tag k="max_age" v="5" />
<tag k="min_age" v="1" />
<tag k="name" v="Villenga barnehage" />
<tag k="no-barnehage:nsrid" v="1021328" />
<tag k="opening_hours" v="06:45-17:00" />
<tag k="operator" v="Villenga barnehage AS” /
<tag k="operator:type" v="private" />
<tag k="start_date" v="2005-10-27" />

Noen kommentarer? Sier ikke at alt dette er nyttig, men når det først
er der… Skal jeg bytte contact:phone til phone? Eneste nye taggen er
"no-barnehage:nsrid”, åpen for andre navn-forslag. Id-en vil bli
brukt for oppdatering og kan benyttes både på:
http://barnehagefakta.no/barnehage/1021328
og
https://nbr.udir.no/enhet/1021328

Addresse: Har prøvd å lese om addresse-importen fra kartverket, ser
ikke ut som folk er helt enige, men:
- Hvis jeg vil legge inn en barnehage som en node, kan/bør jeg kombinere
den med addr: noden som ligger der?
- Hvis jeg legger inn en barnehage som en closed-way (enten som bygning
eller område), så skal addresse-noden ligge nærme inngangen, men ikke
dupliseres over til way-en?

Det finnes nemlig en “besoksAdresse” (i kommuner som er sivilisert
nok til å ha addresser), denne kan være nyttig når man skal finne
barnehagen for fletting (siden lat/lon ofte er feil). Legge den til som
en fixme=fjern meg: addressen er “”? Eller prøve seg på nomination
søk og tegne en way?
--
Øystein Bjørndal