[NUUG kart] Åpne data, barnehager, import?

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Sat Aug 29 18:48:38 CEST 2015

> Dette står på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Addresses, og jeg tror det reflekterer konsensus:
>
> As of April 2014 we have started imported address nodes from the Norwegian Mapping Authority (Kartverket). We do the same as in Denmark, where we put a separate address node inside the building. This will greatly ease automatic updates later.
>
> Please do not merge the address node into the building outline.
>
> Please do not use addr:interpolation-ways or relatedStreet-relations.

> [...]

Ok. Takk.

Så det er altså ikke greit å legge til amenity=kindergarten (og
relaterte tagger) på de addressenodene som ligger der? Altså for de
tilfellene vi ikke har tegnet inn hus eller areal, og bare ønsker å si
at det er en barnehage her, på denne addressen. Har sett dette blitt
gjort, men det skaper altså hodebry?

Når jeg er så godt igang, siden jeg er tett i pappen. Fant denne:
http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php
tittet på Ski “Noen eksisterende noder gjenkjennes ikke (10 stk). Dette må fikses før
import. Se: notmatched.osm - sammenlign med newnodes.osm”

For meg ser det ut som at kommunen har ryddet litt, noe som har fått
navn fra en annen gate istedenfor og en del splittinger til A, B, osv.
Er dette da riktig fremgangsmåte:
(1) trykke på "(Melder meg frivillig)"
(2) slette nodene i notmatched.osm fra osm (noen enkel måte å gjøre dette?)
(3) vente til det blir "Klar for å importeres”
(4) laste opp newnodes.osm?

--
Øystein Bjørndal