[NUUG kart] Radio amatør Repeater dekning i openstreetmap lag

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Sat Jan 10 16:12:49 CET 2015

On 08/01/15 15:36, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Håken Hveem]
> Dette høres litt ut som det Schuyler Erle fortalte om på
> Kanskje du kan lære noe der om hvordan det kan gjøres?

Jeg er interessert i å få laget slike dekningskart for Polaric
Server systemet og NRRLs karttjeneste (aprs.no), eller skal vi si -
mulighet for å klikke på en repeater i kartet og be om å få generert
dekningskart. Men jeg har ikke hatt ressurser til å implementere
dette.

Jeg har imidlertid laget en form for indikasjon på dekning for
digipeatere og igates. Høyreklikk og velg "hørt siste uke" (eller
måned). Basert på registrerte posisjoner i en PostGIS database.

Aprs.no benytter for øvrig OSM som bakgrunnskart såvel som
kartverkets tjenester.

Med Splat! og høydedata fra kartverket behøver det ikke være
så vanskelig å generere dekningskart for f.eks. repeatere.
Kartverkets høydedata kan ikke uten videre brukes av Splat, men
det er sikkert mulig å konvertere og tilpasse disse til riktig
format slik at de kan brukes. Jeg tenker det vil være svært
interessant å få til noe slikt.

LA7ECA, Øyvind