[NUUG kart] Radio amatør Repeater dekning i openstreetmap lag

Øyvind Hanssen oh at hans.priv.no
Sun Jan 11 14:57:54 CET 2015

On 08/01/15 08:49, Håken Hveem wrote:
> Jeg funderer på om det er mulig å lage ett kart med dekningsområder for
> radio amatør repeaterne.  En kan da lage til dekningsområder for d-star
> repeatere ovs,og flette inn disse som overlegg eller lag på en egen kart
> server.
> D-star håndapparater har jo innebygget gps,men de har ikke støtte for
> kart enda (kun via mobiltelefon og en Icom App som heter RS-MS1A).
> De fleste har iallefall mobiltelefon, som dette kartet kan vises på.
>
> Problemet er da å få konvertert til shape filer i fra overlegg som dette
> eksempelet her:
> [...]

Jeg er interessert i å få laget slike dekningskart for Polaric
Server systemet og NRRLs karttjeneste (aprs.no), eller skal vi si -
mulighet for å klikke på en repeater i kartet og be om å få generert
dekningskart. Men jeg har ikke hatt ressurser til å implementere
dette.

Jeg har imidlertid laget en form for indikasjon på dekning for
digipeatere og igates. Høyreklikk og velg "hørt siste uke" (eller
måned). Basert på registrerte posisjoner i en PostGIS database.

Aprs.no benytter for øvrig OSM som bakgrunnskart såvel som
kartverkets tjenester.

Med Splat! og høydedata fra kartverket behøver det ikke være
så vanskelig å generere dekningskart for f.eks. repeatere.
Kartverkets høydedata kan ikke uten videre brukes av Splat, men
det er sikkert mulig å konvertere og tilpasse disse til riktig
format slik at de kan brukes. Jeg tenker det vil være svært
interessant å få til noe slikt.

LA7ECA, Øyvind