[NUUG kart] Import av elver, bekker og vann fra statkart N50

Torstein Ingebrigtsen Bø torsteinibo at gmail.com
Thu Jan 29 19:13:02 CET 2015

Hei,

Jeg har i det siste jobbet med å lage en metode for å importere data for
arealdekke.sosi fra N50 serien. Jeg har gjort en prøveimport av data for
Meråker (http://www.openstreetmap.org/#map=13/63.4971/12.0551). Jeg har
lagd noen skript som skal minke feil og arbeidsmengden under importering (
https://github.com/tibnor/kartverket2osm). Forslaget for importmetode
finnes på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Tibnor/N50import

Merk at jeg har lagd skript både for å sette rettning på elver og bekker
(basert på høydedata). Det er også et script for å ta flette eksisterende
data med import data, for å unngå duplikater.

Som dere ser på Meråker importen har jeg også importert arealdekke. Metoden
for dette er veldig lik metoden for å importere vann/elv/bekker, så jeg
kommer med metode for dette seinere. Av erfaring bør man importere disse
hver for seg.

Hilsen
Torstein I. Bø
tibnor