[NUUG kart] Tagging av gang- og sykkelveg

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Thu Jul 2 13:53:11 CEST 2015

Wikien er klar på at dette er juss, og jeg mener det er viktig å
poengtere og være strikt på det fordi mange vil begynne å overtolke
betydningen av det.

designated og discouraged gjør dette mer komplekst, men sett dere inn
i utvikler av en rendrer/ruter sitt sted:
cycleway med foot=yes er greit: Det er også tillatt å gå på noe som
normalt ikke er tillatt å gå.
bicycle=designated (på noe annet enn cycleway) kan da forstås som at
alt annet er forbudt (*=no), på samme måte som cycleway uten annen
tagging.
foot=discouraged dermed kan forstås at det er lov, men gjøres på eget ansvar.

Dermed kan man rendre et sykkelkart som viser egne traséer for
syklende av highway=cycleway og highway=* AND bicycle=designated

Dersom en aktør med faktisk myndighet ikke har satt opp skilt "Kun for
syklende", er det faktisk feil (eller overtolking) å sette
bicycle=designated. Men en sykkelpark/alpinanlegg er antagelig ikke
utmark?