[NUUG kart] Om N50, nøyaktighet og formålet med OSM

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue May 26 07:41:44 CEST 2015

[solhagen]
> OpenStreetMap er et dugnadskart. Den primære bruken er navigasjon.
> Sentrale data er vegnett og adresser. Andre datasett tjener til
> gjenkjenning, og er mest som informasjon.

Dette er nyttige betraktninger, men det er viktig å huske på at det er
flere ulike brukergrupper, og påstanden din om at primærbruk er
navigasjon kun gjelder for noen av dem.  Som eksempel har jeg to
prosjekter der det ene bruker OSM primært som offentlig GIS-database og
det andre bruker OSM primært som bakgrunnsbilde.  Begge er like primære
for OSMs formål, og en kan risikere å konkludere på sviktende grunnlag
hvis en tror at OSMs primære bruk er navigasjon.  Brukere har
forskjellige ståsteder, og ikke alle deler ditt. :)

Navigasjon er helt klart et viktig bruksområde, men ikke det eneste som
vi bør ta hensyn til.

> Jeg foreslår følgende prioriteringer når vi legger inn data i OSM:
> 1 - Vegnettet.
> 2 - Adresser
> Opplev hvordan navigasjon blir forenklet.
>
> 3 - N50 Vann
> 4 - N50 Arealbruk.

For FiksGataMi er det viktig at administrative grenser er oppdaterte og
korrekte, uavhengig av om de tegnes på kartet eller ikke, og det hadde
vært flott med eiendomsgrenser i tillegg.

--
Vennlig hilsen